Mercedes lanserar E-Klass för HVO

Nu lanseras Mercedes-Benz E-Klass i en version godkänd för det fossilfria bränslet HVO100. Sedan bilen för ett drygt halvår infördes som taxiversion har den blivit en succé på taximarknaden. Nu erbjuds samma bil till tjänstebilsflottor och privatpersoner.

HVO100 gör att CO2-utsläppen sänks avsevärt och minskar också utsläppen av partiklar, kolväten och kväveoxid.

– E-Klass godkänd för HVO100 är ett utmärkt val framförallt för stora fordonsflottor som endast tillåter alternativa bränslen, säger Ola Olsson, chef för företagsförsäljning på Mercedes-Benz Sverige.

163 hk effekt

Effekten för HVO-versionen av E 220 d är 163 hästkrafter jämfört med 194 för den vanliga E 220 d, som fortfarande kommer att säljas parallellt. Alla garantier och liknande gäller oavsett om bilen körs på HVO100 eller vanlig diesel. Bilen erbjuds som sedan eller kombi. De första exemplaren av HVO-versionen når svenska kunder i slutet av året.

HVO-versionen har samma pris som motsvarande E 220 d. Bilen finns som Fleet Edition, riktad mot företagsmarknaden, för 378.000 kr i sedanversion (393.000 kr för kombi) inklusive SE Edition-paket. Pris gentemot privatperson är 411.900 kr inklusive SE Edition-paket för 411.900 kr för sedan och 429.900 kr för kombi.

Populär bland taxiåkarna

Sedan årsskiftet finns en taxiversion av E-Klass godkänd för HVO100. Försäljningen har gått bra och majoriteten av taxiförsäljningen från Mercedes är nu godkänd för HVO100. Taxiåkarna har varit mycket nöjda med HVO-versionen.

HVO100 är ett syntetiskt bränsle som framställs genom hydrering av växt- och djurfetter och som är 100% förnybart. Förutom att det minskar CO2-utsläppen avsevärt sänks också utsläppen av partiklar, kolväten och kväveoxid. Dessutom är bränslet inte farligt för vattenlevande organismer och har bra kallstartsegenskaper.