Nya G-Klass är här: Och den är sig lik

Idag är det premiär för nya G-Klass från Mercedes-Benz, och som vanligt håller modellen fast vid de unika egenskaper och den design som gjort den till en ikon sedan 45 år. Nyheterna återfinns under skalet.

Ända sedan G-Klass eller ”Geländewagen” lanserades 1979 har den varit trogen sitt ideal. Detta är en bil som ska kunna klara de allra hårdaste uppgifter oavsett underlag – eller brist på underlag. Liksom den allra första modellen har nya G-Klass ramkonstruktion, tre mekaniska diffspärrar, mekanisk lågväxel, stel bakaxel och individuell framhjulsupphängning.

Markfrigången är 24 cm och vaddjupet är 70 cm. Bilen klarar stigningar på 45° och sidolutningar på upp till 35°.

Den ikoniska designen är bara försiktigt uppdaterad och såväl de utanpåliggande dörrhandtagen som reservhjulet på bakhjulet är kvar. De synliga förändringarna är subtila: omgjorda A-stolpar, takspoiler och omdesignad grill.

Ny teknik

Under skalet döljer sig dock mängder av ny teknik. Alla de tre motoralternativen är helt elektrifierade mildhybrider med 48 volts elsystem och integrerad startgenerator. Något som både sänker förbrukningen och förbättrar prestanda. Bilen kan ”segla” vid landsvägskörning med motorn avstängd så snart föraren tar bort foten från gasen.

Den nya modellen kan för första gången fås med säkerhetsfunktioner som inte tidigare funnits på G-Klass. Bland annat aktiv styrassistent, aktiv nödbromsassistent och adaptiv farthållare som automatiskt justerar farten vid till exempel kurvor, rondeller, avfarter och vägtullar.

Off-road cockpit

G-Klass är byggd för att kunna ta sig fram i alla miljöer och har bland annat olika körprogram för olika typer av underlag. Lika hemtam på den tjälskadade skogsvägen som i den leriga hästhagen med tungt släp och givetvis på långa sträckor på motorväg i högsta komfort.

Den nya funktionen OFFROAD COCKPIT ger data som är speciellt anpassad för körning i svåra förhållanden. Här återfinns också ”genomskinlig motorhuv”. Ett system som använder bilder från bilens kameror till att projicera en bild som gör att det upplevs som att det går att se igenom motorhuven. Föraren ser allt som är omedelbart framför bilen även i starka lutningar.

Tre versioner

Nya G-Klass kommer inledningsvis i tre versioner som alla har integrerad startgenerator som ger 20 hk och 200 Nm extra.
Dieseldrivna G 450 d har en rak 3-liters 6:a på 367 hk och 750 Nm och en förbrukning från 8,7 l/100 km (WLTP).

G 500 har en rak 6-cylindrig bensinmotor på 449 hk med ett maximalt vridmoment på 560 Nm. Förbrukning från 10,9 l/100 km.

Toppmodellen Mercedes-AMG G 63 har en 4-liters V8:a med dubbelturbo som ger 585 hk och 850 Nm. Det gör att bilen kan ta sig 0–100 på bara 4,4 sekunder. Bränsleförbrukningen är från 14,7 l /100 km.

Läs mer här: https://media.mercedes-benz.co...