Idag visas de första bilderna på de nya versionerna av Mercedes-Benz kompakta modellserier A-Klass och B-Klass. På bilden syns A-Klass sedan och A-Klas halvkombi.

Nya versioner av Mercedes-Benz kompakta modeller

Idag visas de första bilderna på de nya versionerna av Mercedes-Benz kompakta modellserier A-Klass och B-Klass. Sportigare design med mer attityd, senaste versionen av telematiksystemet MBUX och ett brett program där samtliga bensindrivna modeller nu är mildhybrider med 48 volts elsystem.

A-Klass och B-Klass är de mest kompakta modellerna i Mercedes-Benz utbud. Under de senaste åren har de också blivit allt mer sportiga och med en ung målgrupp i fokus.
A-Klass med sin uppkäftiga uppsyn finns både som halvkombi och sedan och har mer klassisk sportbilskänsla. B-Klass benämnes Sport Tourer och är bilen för den som både vill köra aktivt och ha plats för ett aktivt livs tillbehör i bilen.

När det nu är dags för nya upplagor av båda klasserna fortsätter man på den vägen. Nya grillar, nya färger och uppdaterade karosslinjer märks på utsidan. Liksom det faktum att det nu finns helt nya 19-tums fälgar att tillgå till både A- och B-Klass.

Liksom tidigare har bilarna två digitala displayer som upplevs som en, bred widescreenskärm. Denna är också centrum för det röststyrda telematik/infotainmentsystemet MBUX. MBUX har uppdaterats kraftigt och många röstkommandon kan nu ges även utan aktiveringsfrasen ”Hej Mercedes”. MBUX har nu också en röstassistent som kan ge hjälp med olika saker – som till exempel att hitta första-hjälpen satsen eller att parkoppla telefonen.

Nya B-Klass

Helt elektrifierad

Alla varianter av A- och B-Klass med bensinmotor är numera mildhybrider med 48-volts elsystem och 7- eller 8-växlad dubbelkopplingsautomat. Bilen har en kombinerad startmotor/generator som återvinner energi vid inbromsning och som ger upp till 10 kW (13 hk) extra effekt när så önskas. Bilen kan smygas i gång på ren el och bilen kan även ”segla” på ren eldrift i jämn landsvägsfart.

Laddhybriderna A 250 e och B 250 e har numera en elmotor på 109 hk (80 kW) och en bensinmotor på 163 hk (120 kW) vilket ger en systemeffekt på 218 hk och ett totalt vridmoment på 450 Nm. Det 15,6 kWh stora batteriet kan laddas med upp till 11 kW AC och upp till 24 kW med DC. Räckvidden på ren el är 67 – 77 km.

A-Klass kommer liksom tidigare även i Mercedes-AMG utföranden. Både sedan och halvkombi släpps som Mercedes-AMG A 35 4MATIC med 306 hästkrafter. Halvkombin finns dessutom som Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ med hela 421 hästar som gör 0-100 på bara 3,9 sekunder och har en toppfart på 270 km/tim

Läs mer om nya A-Klass här:

Läs mer om nya B-Klass här

Mercedes-Benz Sverige AB är den officiella importören av Mercedes-Benz personbilar och transportbilar i Sverige. Huvudkontoret ligger i Malmö där vi har en gemensam svensk-dansk organisation för de två marknaderna. Sammanlagt är vi cirka 250 medarbetare som arbetar med en rad varierande uppgifter inom bland annat försäljning, marknadsföring, teknik och service. Vårt systerbolag Mercedes-Benz Finans Sverige AB erbjuder bilfinansiering och andra fordonsrelaterade servicetjänster. Den svenska verksamheten ingår i den globala koncernen Mercedes-Benz Group AG. Bolagets grundare Gottlieb Daimler och Carl Benz skrev historia när man uppfann den första bilen år 1886. Daimler är en av de största producenterna i världen av premiumbilar och världens största tillverkare av kommersiella fordon.