Nyköping först i Sverige med Mercedes-Benz nya framtidsanläggning.

Bilcenter i Nyköping blev först i Sverige med Mercedes-Benz nya världsomspännande anläggningskoncept MAR2020. Den 3.300 kvadratmeter stora anläggningen som invigdes i helgen är designad för att ge en helt ny typ av digital/analog kundupplevelse. Både för den som ska köpa bil och för den som ska lämna sin bil på service.

I takt med att bilförsäljningen ändrar karaktär ställs också nya krav på bilhandeln och deras anläggningar. Mercedes-Benz helt nya globala anläggningskoncept MAR2020 tar fasta på att kombinera digitalt och analogt och har som mål att göra besöket till en upplevelse på flera plan.

De traditionella kontoren har ersatts med mötesplatser som är anpassade efter vilket ärende eller önskemål kunden har. Mer informella möten kan tas i de öppna ytorna och längre och mer privata diskussioner kan tas i de enskilda mötesrummen. Allt stöds med hjälp av Digitala Signage lösningar som är med hela kundresan, från offert till att bilen levereras i det speciella leveransrummet.

Även servicekunder får samma mötesmöjligheter då service och försäljning delar på ytorna i anläggningen. Väggarna täcks av enorma bildskärmar och hela lokalen känns mer lounge än bilhall. Kaffe, och möjligheter att sitta och ta det lugnt, finns på flera platser.

Konceptet började rullas ut i världen 2018 och först ut i Sverige är Bilcenter i Nyköping som invigde sin nya anläggning på 3.300 kvadratmeter den 30 januari. Den som passerar staden på E4:an kan knappast undgå att lägga märke till den blanksvarta och imponerande byggnaden.

Vi har sålt Mercedes-Benz sedan 2008 och det är oerhört kul att få bli först i landet med detta, säger Ulrika Munro Jack som är VD på Bilcenter.

– Det är en stor satsning men det är en helt fantastisk anläggning som vi bygger. Mercedes-Benz kunder idag är mycket yngre än tidigare och förväntar sig en miljö som verkligen känns unik. Som både innehåller det senaste inom teknologi och en känsla av personlighet – möte mellan människor på människors villkor.

-Det har verkligen varit roligt att jobba tillsammans med Bilcenter för att skapa deras nya topp-moderna anläggning. För oss på Mercedes-Benz blir det ett landmärke i området, och vi ser fram emot att på sikt etablera fler liknande anläggningar efter vårt nya retail-koncept i Sverige, säger Per Ljunggren som är chef för retail network management på Mercedes-Benz personbilar.

Den nya anläggningen är inte bara en försäljningsanläggning, här finns också personbilsverkstad, transportbilsverkstad och skadeverkstad med totalt 14 lyftar. Här finns också ett helt nytt automatiserat reservdelslager. Den som ska lämna sin bil på service kör in den i en mottagningshall där servicerådgivaren kan ta emot både bilen och kunden inomhus.

Man köper sin bil en enda gång, men lämnar den på service varje år, fortsätter Ulrika. Det är alltså minst lika viktigt att servicemottagande blir en bra upplevelse som att själva köpet blir det.