Nu är det premiär för helt nya Mercedes-Benz CLE cabriolet.

Premiär för Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz modellprogram har nästan alltid innehållit en fyrsitsig cabriolet med klassiskt tygtak. Nu är det dags för en helt ny modell av typen – helt nya CLE cabriolet. Bilen kombinerarar teknik och koncept från C-Klass och E-Klass och ersätter cabrioletmodellerna av dessa. De svenska priserna börjar på 661 900 kronor.

CLE Cabriolet är en klassisk fyrsitsig, bak- eller fyrhjulsdriven cabriolet med mjukt tak. Något som gör att den har plats för mer bagage i öppet läge än en bil med hard-top, men också att den även med taket uppe har en tydlig karaktär och signalerar cabriolet på långt håll.

Taket kan fås i svart, rött eller grått och är anpassat för året-runt bruk i alla klimat. Det kan fällas upp eller ner på bara 20 sekunder i hastigheter på upp till 60 km/tim. När taket är nedfällt är det avskilt från resten av bagageutrymmet med en automatisk avdelare.

CLE Cabriolet är också en bil som går att köra med taket öppet under en stor del av året. AIRCAP systemet, som alla bilar av modellen har, består av två delar. Dels en vindavvisare i vindrutans ovankant som styr vinden förbi passagerarnas huvuden, dels en skärm bakom de bakre nackstöden som minskar turbulensen. Även AIRSCARF är standard och ser till att luften runt framsätespassagerarnas nackar är varm även om det blåser ute.

Gott om plats

CLE Cabriolet är den största bilen i sin klass och erbjuder rejäla innerutrymmen för fyra passagerare. Bagageutrymmet rymmer 385 liter med taket uppe och 295 liter när taket fällts ned. Dessutom går det att fälla baksätets ryggstöd 60/40 från bakluckan om det behövs extra plats.

CLE Cabriolet har samma tekniska plattform som CLE Coupé, vilket bland annat innebär senaste versionen av det röststyrda infotainmentsystemet MBUX. Systemet kan nu själv kombinera till exempel musik och panelbelysning för olika stämningar.

Här kan du läsa med om CLE Coupé

Från början kommer bilen i fem versioner som alla är mildhybrider med 48 volts elsystem. Säljstart är det direkt och de svenska priserna börjar på 661 900 kronor.

MODELLNAMN

PRIS FRÅN

CLE 220 d 197 hk (diesel), bakhjulsdrift, 4.9-5,4 l/100 km, 0-100: 7,9 sek 688 900 kr
CLE 200 204 hk, bakhjulsdrift, 6.7-7.4 l/100 km, 0-100: 7,9 sek 661 900 kr