Nu är det svensk säljstart för nya Mercedes-Benz E-Klass All-Terrain. Priserna börjar på 669 900 kronor

Säljstart för nya E-Klass All-Terrain. För första gången som laddhybrid.

Nu är det svensk säljstart för nya Mercedes-Benz E-Klass All-Terrain. Den förhöjda och fyrhjulsdrivna kombiversionen av E-Klass har blivit en favorit bland många som lever längs snöiga och leriga vägar. Nu kommer den dessutom för första gången som laddhybrid med nästan 10 mils räckvidd.

Nya E-Klass har fått massor av beröm av media som provkört och nu har den efterlängtade All-Terrain-versionen med förhöjd markfrigång svensk säljstart.

Bilen kommer i tre utföranden, alla med 4MATIC fyrhjulsdrift och AIRMATIC luftfjädring som standard. Priset börjar på 669 900 kronor för den dieseldrivna instegsmodellen E 220 d 4MATIC All-Terrain med 197 hk som klarar sig på 5,3–6,0 l/100 km (WLTP).

För första gången går det också att få modellen som laddhybrid – dessutom med energisnål dieselmotor. E 300 de 4MATIC All-Terrain har en räckvidd på nästan 10 mil (97 km) på ren el och förbrukningen enligt WLTP anges till 0,6– 0,9 l/100 km (det är alltså under 0,1 liter per mil). Systemeffekten är hela 313 hk och det samlade vridmomentet 700 Nm. Priset i Sverige börjar på 765 900 kronor.

Toppmodellen E 450 4MATIC All-Terrain har en 3-liters rak bensinsexa som ger 381 hk/500 Nm med en förbrukning vid blandad körning på 8 – 8,7 l/100 km. Accelerationen 0–100 går på 4,7 sekunder och toppfarten är 250 km/tim. Här börjar priserna på 862 900 kronor.

Alla de tre modellerna börjar levereras till Sverige i vinter.