Svenska priser för Mercedes-Benz nya C-Klass. Säljstart nu

Nu är de svenska priserna för helt nya Mercedes-Benz C-Klass klara. Den som väljer en C 200 Sedan i välutrustat SE-Edition utförande får betala 399.900 kronor. Kombi kostar 10.000 kronor extra. De första bilarna kommer i sommar och då blir det också säljstart för fler modeller.

Nya Mercedes-Benz C-Klass är en helt unik bil med många funktioner från senaste versionen av märkets flaggskepp S-Klass. Inte minst känns interiören med stor mediaskärm och senaste versionen av infotainmentsystemet MBUX igen.

Redan i basutförande är bilen mycket välutrustad med bland annat fingeravtrycksläsare som ser till att alla inställningar görs för just den aktuelle föraren. Här finns också dödvinkelvarnare som även varnar för annalkande fara när du ska öppna dörren och stiga ur.

LED-strålkastare med automatiskt helljus, parkeringspaket med backkamera och smartphone integration ingår också.

Inledningsvis går det att beställa bilen med två olika diesel- och två bensinmotoralternativ i sedanutförand. Två av de sistnämnda går även att få med 4MATIC fyrhjulsdrift. Den som vill ha kombi har samma dieselalternativ men än så länge bara en bensinmotor. Alla utföranden är så kallade mildhybrider med 48 volts elsystem vilket bland annat betyder att de kan ”segla” med eldrift i jämn motorvägsfart.

Lägst pris har bensindrivna C 200 Sedan SE-Edition (204 hk, 6,6-7,5 l/100 km) som börjar på 399.900 kronor - kombin betingar 10.000 kronor mer och landar på 409.900.

Lägst bränsleförbrukning har dieselvarianten C 220 d SE-Edition (200 hk, 4,9-5,6 l/100 km) som kostar från 414.900 kronor som sedan och 424.900 kr som kombi.

Värt att notera är att den potenta C 300 d med hela 265 hk har nästan lika låg förbrukning: 5,0 - 5,6 l/100 km. Priset börjar på 509.900 kronor.

Bilarna går att beställa nu och de första exemplaren kommer i sommar. Då släpps också fler versioner med bland annat laddhybrider.