Mercedes-Benz CLA, Edition Orange Art, AMG Line, cosmos black. Med den intelligenta farthållaren Distronic  som nu även får information från både kartor, kameror och radar och anpassar automatiskt farten i och inför kurvor, avfarter och rondeller.
Mercedes-Benz CLA, Edition Orange Art, AMG Line, cosmos black. Med den intelligenta farthållaren Distronic som nu även får information från både kartor, kameror och radar och anpassar automatiskt farten i och inför kurvor, avfarter och rondeller.

​Svenska priser för nya Mercedes-Benz CLA Coupé

Nu är de svenska priserna för nya generationen av Mercedes-Benz kompakta 4-dörrarscoupé CLA klara. Bilen, som bland annat har det röststyrda infotainmentsystemet MBUX och självkörande funktioner, får en prislapp som börjar på 285.900 kr. Efter sommaren säljstartas CLA som Shooting Brake-version.

Mercedes-Benz CLA är en bil med en design som väcker uppmärksamhet. Kombinationen fyradörrars coupé, kompakt format och hög kaxighet är ovanlig, och något som få hade förväntat sig från Mercedes-Benz när första generationen släpptes 2013. Bilen blev då den första Mercedes-Benz i kompaktklassen som såldes i USA.

Sedan dess har modellen sålts i fler än 750.000 exemplar och har blivit många unga människors första Mercedes-Benz. En stor andel av kunderna har tidigare kört ett annat märke.

När det nu är dags för andra generationen behåller man den karaktäristiska designen och låter den snarare bli ännu mer utpräglad. Bilen har vuxit, bland annat med bredare spårvidd och en sluttande front som utstrålar massor av attityd. Interiört är skillnaden stor och bilen har fått samma typ av widescreen instrumentering som A-Klass och B-Klass liksom det röststyrda infotainmentsystemet MBUX. I CLA kan detta kompletteras med gest-styrning så att det räcker med att göra gester i luften för att aktivera olika funktioner.

Självkörande funktioner

Nya CLA går att få med de allra nyaste systemen för förarstöd och har en mängd olika självkörande funktioner. Den intelligenta farthållaren Distronic får nu även information från både kartor, kameror och radar och anpassar automatiskt farten i och inför kurvor, avfarter och rondeller. Dessutom kan den ställas in så att den automatiskt justerar farten efter gällande hastighetsbegränsning.

Fyra motorer

CLA säljs inledningsvis med fyra olika bensinmotorer. CLA 180 (136 hk, 5,3 l/100 km) kostar från 285.900 medan CLA 200 (163 hk, 5,3 l/100 km) börjar på 309.900 kr. CLA 220 (190 hk, 6,1 l/100 km) och CLA 250 (224 hk, 6,1 l/100 km) är de två motorstarkaste modellerna och går båda att få med 4MATIC fyrhjulsdrift. Här börjar priserna på 371.900 kr. Fler motorer kommer senare under året.

Många kommer att köpa sin CLA i välutrustat SE-Edition utförande. Då ingår bland annat Advantagepaket, navigationspaket, extra stor display och parkeringspaket. CLA SE Edition kostar enligt nedan:

CLA 180 Coupé: 295 500 kr, CLA 200 Coupé: 315 900 kr, CLA 220 Coupé: 357.900 kr, CLA 220 4MATIC Coupé: 377 900 kr.

Shooting Brake

Liksom sin föregångare kommer CLA som Shooting Brake. En typ av coupé/kombi som ger kombins praktiska egenskaper utan att kompromissa med det unika designspråket. CLA Shooting Brake premiärvisades på bilsalongen i Geneve och får säljstart efter sommaren.

Läs mer om nya CLA Coupé här:

Charlotta Bauer

Presskontakt PR & Communications Manager Sverige +46 (0)707 549 514