Svenska priser klara för Mercedes-Benz nya kompakt-suv.

Nu är de svenska priserna klara för Mercedes-Benz nya kompakta och rymliga suv GLB. Bilen som går att få med sju sittplatser kommer att kosta från 358.900 kronor.

Mercedes-Benz GLB är det senaste tillskottet i det kompakta segmentet av märkets modellprogram. En suv som fått en rymlig design med drag av klassisk terrängbil. Något som ger den så gott om plats att den går att beställa med en extra sätesrad som gör bilen 7-sitsig. De bakersta platserna kan användas av passagerare upp till 168 cm längd och fälls ner i golvet när de inte används.

Med 2,83 m hjulbas är bilen 10 cm längre än t ex B-Klass och de raka ytorna ger gott om utrymme och ett ”suv-igt” utseende med en känsla av kraft. Dessutom korta överhäng vilket ger bra egenskaper när vägen tar slut.

Den framhjulsdrivna ingångsmodellen GLB 180 d på 116 hk (0,49-0,5 l/mil 128 - 132 gr CO2/km) kostar från 358.900 kronor. Den som vill ha fyrhjulsdrift kan köpa en GLB från 392.900 kronor och får då en GLB 200 d 4MATIC på 150 hk som klarar sig på 0,52 l/milen (0,52-0,55 l/mil 136 - 145 gr CO2/km). Båda modellerna är Euro 6d klassade dieslar och 8-växlad automatlåda är standard. För den som vill ha bensinmotor finns GLB 200 (163 hk) från 363.900 kr och GLB 250 4MATIC (224 hk) som börjar på 436.900.

I priset ingår en mycket omfattande standardutrustning med bland annat widescreeninstrumentering med det röststyrda infotainmentsystemet MBUX, LED strålkastare, och backkamera. Utrustningsalternativet Progressive med sportstolar med quiltad konstläderklädsel är standard.

Den tredje stolsraden kostar 8.600 kr oberoende av modell.

Den maximala släpvagnsvikten är 1800 kg

Liksom andra Mercedes-Benz går det att beställa GLB med olika självkörande funktioner. Bland annat senaste versionen av den adaptiva farthållaren DISTRONIC som nu själv anpassar farten när den känner att bilen närmar sig till exempel rondeller, avfarter eller kurvor.

GLB går redan nu att beställa. De första bilarna beräknas komma till Sverige efter nyår.

Läs mer om GLB här:

För mer information kontakta:

Charlotta Bauer Letsikas

PR & Communications Manager, Mercedes-Benz Sverige AB