Mercedes-Benz McLaren SLR Roadster 722 S

150 görs för två som vill åka öppet i 335 km/t

**************************************
Med Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S, som premiärvisas på bilsalongen i Paris, höjs ribban till en ny toppnivå. AMG:s handbygga 5,5 liters V8-motor ger fantastiska 478 kiloWatt/650 hästkrafter som gör att SLR Roadster 722 S accelererar från noll till hundra km/t på 3,7 sekunder och klarar 335 km/t i toppfart. Det betyder att den slår den tidigare måttstocken inom sportbilssegmentet, SLR McLaren Roadster med marginal.
**************************************

Båda bilarna kännetecknas dels av att förare och passagerare - tack vare aerodynamisk finslipning av karossen - kan prata i normal samtalston i upp till 200 km/t, dels av att de har sufflett i kolfiberförstärkt plast.

Modellbeteckningen SLR 722 knyter an till den det historiska startnummer Stirling Moss med co-driver Dennis Jenkinson hade då de 1955 vann Mille Miglia långdistanstävling med en bil som startade klockan nollsju-tjugotvå. För att vara traditionen trogen har den begränsade upplaga på 150 stycken SLR 722 som skall tillverkas ännu sportigare köregenskaperna än SLR Roadster med 460 kW/626 hk-motor. Det hindrar inte att båda modellerna också kan köras utan problem i daglig trafik - en speciell karaktär som Mercedes-Benz alltid vårdat.

Vridstyv
**************************************

I SLR-serien drar Mercedes-Benz nytta av det månåriga samarbete f Stuttgart-företaget haft med brittiska McLaren och dess expertis från Formel 1. Frånsett att fram- och bakaxelbryggorna är gjorda i aluminium är bilen tillverkad av kolfibermaterial. Det gör den unik bland sportvagnar och bidrar effektivt till att sänka vikten. Detta är speciellt viktigt för SLR Roadster och SLR Roadster 722 S som har en synnerligen vridstyv kaross för att ge bra köregenskaper och hög, passiv säkerhet.

=================================================

För ytterligare information:

Sverker Dahl 040-671 70 00
sverker.dahl@daimler.com

=================================================

INTERNET - FRIA DIGITALA BILDER
Denna release kan laddas hem på Internet på adress
http: //www.daimlerpress.info

Här finns även bilder i
högupplöst format (10 x 15 cm/300 dpi/ca 600K/jpeg).
Bilder får användas fritt i redaktionella sammanhang.

Fredrik Wahrolén

Presskontakt PR- och kommunikationschef 040-6718471