Pressmeddelande -

Mercedes ConceptFASCINATION: Lika elegant som praktisk stark och ren dieselmotor

**************************************
På årets bilsalong i Paris visar Mercedes-Benz ett nytt exempel på sin långa tradition av att bygga världens vackraste kupémodeller. ConceptFascination kombinerar ett elegant yttre med lika påkostad interiör och ett rymligt bagageutrymme som är en fröjd för ögat.

För att bevisa att det inte finns något motsatsförhållande mellan körglädje och formgivning respektive miljöansvar och ekonomi har konceptbilen den nya, fyrcylindriga dieselmotor som så småningom kommer att återfinnas i Mercedes nya E-Klass Coupé.
**************************************

ConceptFASCINATION är ett Mercedes-typiskt exempel på vad företagets formgivningsavdelning kan hitta på när fantasin får flöda fritt. Utgångsläget är en äkta kupémodell utan mittre takstolpe (B-stolpe) och möjligheten att sänka ned sidorutorna helt. I kombination med glastaket ger det en känsla av att köra öppet.

Dubbelstrålkastarna, som debuterade i början av 90-talet, knyter an till traditionen, men på ConceptFASCINATION har "blicken gjorts litet skarpare" och LED-belysning ingår som en naturlig del körstrålkastarna.

Kylda drycker
**************************************

Samtidigt utgår formgivarna från bilägarnas transportbehov och gör bakpartiet så rymligt att alla fyra åkande får plats med sitt bagage, kan gömma undan värdefulla föremål i fack under golvet och njuta av de svala drycker som får plats i kylskåpet.

För att understryka att snygg formgivning, körglädje och påkostade material i en stor bil, kan kombineras med företagets dokumenterade miljöansvar, modernast tänkbara motorteknik och låg förbrukning är Concept FASCINATION försedd med en fyrcylindrig 2,2 liters BlueTEC dieselmotor som med tillförandet av AdBlue ger 150 kiloWatt/204 hästkrafter och sensationellt låg förbrukning och så låga avgasutsläpp att den klarar alla dagens och hittills planerade avgasreningskrav med marginal.

=================================================

För ytterligare information:

Sverker Dahl 040-671 70 00
sverker.dahl@daimler.com

=================================================

INTERNET - FRIA DIGITALA BILDER
Denna release kan laddas hem på Internet på adress
http: //www.daimlerpress.info

Här finns även bilder i
högupplöst format (10 x 15 cm/300 dpi/ca 600K/jpeg).
Bilder får användas fritt i redaktionella sammanhang.

Fredrik Wahrolén

Presskontakt PR- och kommunikationschef 040-6718471