Flamdämpande, flexibel, halogenfri: Mericon introducerar ny, avancerad Flexibar

Mericon blir först i Sverige med att introducera en lamellkopparskena med både flamdämpande och halogenfri isolering. Innovativa Eriflex Flexibar Advanced har dessutom låg rökutveckling vid brand och bidrar till både högre elsäkerhet och bättre miljö.

Installatörer och anläggningsägare som arbetar med Flexibar, eller så kallade lamellkopparskenor har länge tvingats till kompromisser. Maximal flexibilitet och halogenfri isolering har hittills inneburit att brandsäkerheten i ställverk och andra anläggningar fått prioriteras lägre.

Men nu kan Mericon som första företag i Sverige erbjuda en skena som är både flamhärdig och har låg rökutveckling vid brand – utan att behöva tumma på flexibilitet och miljö.
– Eriflex Flexibar Advanced är ensam om att ha beteckningen LSHFFR, det vill säga low smoke, halogenfri och flame retardant. Isoleringen är fantastisk. Halogenfria material har oftast begränsad böjradie, men inte denna. Den går att böja och bocka som man vill, säger Jonas Kramer, VD på Mericon.

Den nya, innovativa lamellkopparskenan har dessutom förtennade ytor, vilket optimerar kontaktytan. Den finns i en rad olika storlekar beroende på vilken anslutningsbredd man önskar, samt vilken ström som skall överföras. Standardlängden är två meter och kommer att finnas på lager hos Mericon från och med juli.
– Kunder med krav på låga utsläpp och hög säkerhet kan med Eriflex Flexibar Advanced äntligen få en lamellkopparskena med samma flexibla egenskaper som skenor där isoleringen som innehåller halogener. Tillverkaren Pentair har lagt åratal av forskning för att uppnå det här resultatet. Det är många i branschen som har väntat på det här, säger Jonas Kramer.

• Teknologi, allmänt

• strömfördelningskomponenter

Mericon Sverige AB har lågspänningsfördelningar tex. skenbryggor, flexibla förbindningar, isolatorer, flätor samt hydraulverktyg för bearbetning av cu-skenor och flexibler. Åskskydd av byggnader och anläggningar. Jordning och potentialutjämning av byggnader, anläggningar och gruvor. I sortimentet finns innovativa produkter såsom Flexibar, Erilink, Cadweld, ISODC och GEM.

Elisabeth Fredlund

Presskontakt Marknad 054-776 91 94