Socialdemokraterna.se i botten när Validerat.se utvärderar tillgängligheten

Inget av riksdagspartierna, som i dagarna sliter för att nå ut med sitt budskap till väljarna, har en webbplats som är helt tillgänglig för alla. Det visar en analys från Validerat.se. Detta innebär att exempelvis personer med funktionshinder inte kan ta del av partiernas information på webben. Socialdemokraterna får sämst resultat i undersökningen medan Vänsterpartiet är bäst.

Inte en enda av riksdagspartiernas webbplatser är helt felfria enligt de mest grundläggande tekniska riktlinjerna för en tillgänglig webbplats. Undersökningen från Validerat.se visar att webbplatserna klarar i genomsnitt 75 procent av testerna. Detta kan jämföras med exempelvis Sveriges kommuner som klarar ett genomsnitt på 81 procent.

- En tillgänglig webbplats borde vara en självklarhet för riksdagspartierna som nu i brinnande valrörelse gör allt för att locka väljare, säger Niklas Jägerklou på IT-företaget Meridium som står bakom webbplatsen Validerat.se. Att webbplatserna inte är felfria innebär helt enkelt att det finns väljare som får det svårt att att ta del av informationen på partiernas webbplatser.

Tillgänglighet för webbplatser innebär bland annat att de följer vedertagna standarder, exempelvis WCAG 2.0 från organisationen W3C. Standarderna gör att sidorna fungerar för så många användare som möjligt, oberoende av webbläsare eller tekniska hjälpmedel såsom exempelvis skärmläsare som används för att tolka innehåll och använda funktioner på webbplatsen. När standarderna följs blir webbplatserna också synligare i sökmotorer samtidigt som webbplatsens livslängd ökar då även framtidens webbläsare troligen kommer att följa standarderna.

- Vi vill att frågan om tillgänglighet på webben kommer upp på den politiska agendan, oberoende av vem som vinner valet, säger Niklas Jägerklou. Det är en demokratifråga att ingen ska bli utestängd från informationsflödet på webben och att alla, enligt sina egna förutsättningar ska kunna ta till sig av informationen.

Tillgängligheten på riksdagspartiernas webbplatsers:

1. Vänsterpartiet 81%

2. Folkpartiet 77%

2. Kristdemokraterna 77%

4. Centerpartiet 75%

5. Miljöpartiet 72%

5. Moderaterna 72%

7. Socialdemokraterna 71%

Ladda ner hela analysen av tillgängligheten bland riksdagspartiernas webbplatsers och vilka som är de vanligaste bristerna på respektive webbplats här.

Fakta om analysen

I undersökningen som finns tillgänglig på www.validerat.se har varje webbplats analyserats med 16 olika automatiska tester som alla spelar roll för webbplatsens tillgänglighet. På varje webbplats har 100 undersidor testats. Om en sida inte har 100 undersidor har alla sidor som finns testats. Procenttalet anger hur stor andel av de totalt 1600 testerna som varje webbplats har genomgått utan anmärkning. Testerna som genomförs har förankring i riktlinjerna WCAG 2.0 från organisationen W3C. Utöver de tekniska kriterier som testats i denna analys påverkar även det redaktionella innehållet och presentationen hur pass tillgänglig en webbplats är.

Vill du veta mer? Kontakta:

Niklas Jägerklou, pressansvarig, Meridium. E-post: niklas@meridium.se, tel: 0480-426077, 0709-37 66 60

Fredrik Därth, marknadskoordinator, Meridium. E-post: fredrik@meridium.se, tel: 0480-426088, 0739-037005

• Funktionsvariation

• tillgänglighet
  • validerat.se
  • valet 2010

Meridium är ett IT-konsultföretag som utvecklar, anpassar och säljer affärskritiska IT-stöd till framförallt traditionell industri och offentlig sektor. Utvecklingsuppdragen inkluderar marknadsledande standardprodukter som publiceringsverktyget EPiServer. Meridium är partner till både EPiServer och Microsoft samt helhetsleverantör av Microsoftrelaterade produkter och tjänster. Meridium är rankat som ett Gasellföretag av tidningen Dagens Industri och ett av Kalmar läns snabbast växande företag. Läs mer på: www.meridium.se