Pressmeddelande -

Meru levererar enkel och säker distansåtkomst i toppklass med accesspunkten AP110

Nya AP110 möjliggör konsekvent och pålitlig trådlös åtkomst till företagets IT-resurser för lokalkontor, pendlare och användare ute på fältet

Stockholm – 16 mars 2012 – Meru Networks, Inc. (NASDAQ:MERU) lanserar nu accesspunkten AP110, en lösning i en lägre prisklass för trådlös och fast åtkomst, lämpad för lokalkontor, pendlare, mobila användare och användare ute på resa. Merus AP110 möjliggör enkel, säker och virtuell Wi-Fi-åtkomst till företagsnätverk, applikationer och resurser, vilket eliminerar behovet av kostsam VPN-infrastruktur. Merus AP110 reducerar kostnaderna, erbjuder fler anslutningsmöjligheter och ger IT-avdelningen bättre kontroll över nätverksåtkomst och tjänster för distansanvändare.

-       Merus accesspunkt AP110 är perfekt för företag med distansanvändare som behöver kunna komma åt data, röst- och videoapplikationer, säger Kamal Anand, senior vice president för produkter på Meru. Den traditionella definitionen av ett datacenter förändras, och användarna kräver åtkomst från en uppsjö olika enheter – och från olika platser som hemmakontor, lokalkontor, hotell och andra platser. Meru strävar efter att erbjuda dessa användare, och IT-avdelningarna som servar dem, optimala anslutningsmöjligheter och hög servicenivå.

Trådlös åtkomst i toppklass oavsett läge

Merus AP110 är en två-kanals (two-stream) 802.11n trådlös accesspunkt, designad för data, röst- och videoapplikationer i virtuella kontorsmiljöer utanför företaget. AP110 ger en säker trådlös åtkomst till företagets nätverk med möjlighet till en enkel installation genom ”plug and play”. AP110 är ideal för att kunna ge åtkomst till företagsnätverk från hotellrum, privata kontor eller andra platser, och därigenom säkerställa att de anställda är produktiva även på distans. Det finns även en nätverksport för att exempelvis kunna ansluta en IP-telefon.

AP110 integrerar sömlöst med Merus kontrollenheter, det trådlösa operativsystemet System Director samt med Merus manageringsverktyg för att möjliggöra trådlösa miljöer i toppklass. Inbyggd kryptering för TLS-VPN tillåter AP110 att säkert ansluta till Merus operativsystem System Director i företagets datacenter. System Director känner igen AP110 och kontrollerar den, liksom andra accesspunkter, inom det interna trådlösa nätverket. AP110 är en enhet med hög prestanda och kan simultant stödja många applikationer med hög bandbredd, för att maximera produktiviteten för distansanvändare. AP110 kan stödja upp till tio enheter samtidigt och är utformad för att kräva minimal IT-support, vilket reducerar IT-kostnaderna för distanskontor.