Mestergruppen ingår samarbete med Tørn

Mestergruppen ingår samarbete med Tørn

Mestergruppen Sverige, som är Sveriges ledande bygghandelskoncern med varumärkena XL-BYGG, BOLIST och Järnia, ingår samarbete med Tørn, som är en marknadsplats för överskottsvaror, med syftet att minska svinnet ur både ett miljömässigt och kommersiellt perspektiv.

I alla branscher finns varor som av olika anledningar inte säljs utan blir stående på hyllor och lager. I och med samarbetet med Tørn får Mestergruppen möjlighet att aktivt arbeta med att minska verksamheternas svinn.

- Vi kan nu erbjuda våra medlemmar en bra plattform att minska sina lager genom att sälja varor som tidigare har blivit stående oanvända och samtidigt bidra till att vi minskar svinnet i värdekedjan, säger Mattias Robinson, Hållbarhetschef Mestergruppen Sverige.

Samarbetet med Tørn stämmer väl in i Mestergruppens långsiktiga hållbarhetsstrategi som handlar om en hållbar affär och ett sortiment som är bra för människa, miljö och producerat inom planetens gränser.

- Byggbranschen är en av de branscher som påverkar miljön allra mest och vi alla behöver ta vårt ansvar. I vår hållbarhetsstrategi är en av våra ambitioner att bidra till mer hållbara produkter och värdekedjor och där kommer bland annat ett minskat avfall och ett ökat återbruk in, fortsätter Mattias Robinson.

Tørn är mycket nöjd över att ha nått en överenskommelse med Mestergruppen som blir en viktig aktör i deras led att skapa den största marknadsplatsen för överskottsvaror.

– Att en av Skandinaviens största bygghandelskedjor ser värdet av vår tjänst är viktigt för oss. Vi har redan flera stora byggvarukedjor på plattformen men med Mestergruppen i teamet är vi ännu bättre rustade att bidra till att lösa branschens utmaning med överskottsvaror, säger Lena Sundqvist, COO för Tørn Sverige.