Mestergruppen stärker upp på inköpssidan – Rekryterar tre nya nyckelpersoner till inköpsavdelningen

Mestergruppen Sverige stärker upp på inköpssidan och har rekryterat tre nya medarbetare till inköpsavdelningen. Charlott Persson, med en bakgrund från Riksbyggen och Beijer, har tillträtt tjänsten som Kategorichef Bygg, Urban André, med en bakgrund från Dalahus och Setra, har tillträtt tjänsten som Kategorichef Trä och Tomas Ekberg, med en bakgrund från RaDirekt och Bauhaus, har rekryterats till tjänsten som Objektsansvarig.

Sveriges största bygghandelskoncern Mestergruppen, som består av bygghandelskedjorna XL-BYGG, BOLIST och Järnia, har rekryterat tre nya nyckelpersoner till sin inköpsavdelning, samtliga med en gedigen bakgrund och erfarenhet från branschen.

Charlott Persson, har tillträtt tjänsten som Kategorichef Bygg. Hon kommer närmast från en tjänst som strategisk inköpare på Riksbyggen. Dessförinnan har hon arbetat på Beijer i ca. tio år, bland annat som inköpsanalytiker och strategisk inköpare med ansvar inom tungt byggmaterial och interiört. I grunden har hon en kandidatexamen i företagsekonomi från universitetet i Lincoln.

Charlott Persson

Urban André tillträdde tjänsten som Kategorichef Trä strax före sommaren. Urban har gedigen kunskap och erfarenhet av inköpsarbete och från träindustrin. Innan Urban började på Mestergruppen arbetade han på hustillverkaren Dalahus under fem års tid och dessförinnan jobbade han bland annat som försäljnings- och produktchef på Setra. Han har en utbildning inom Skog- och Träteknik från Högskolan i Dalarna.

Urban André

Tidigare i våras meddelade Mestergruppen att man hade planer på att inrätta en central objektsfunktion med syftet att skapa bättre förutsättningar för medlemsföretagen att göra fler och större objektsaffärer. Nu står det klart att Mestergruppen har rekryterat Tomas Ekberg till rollen som Objektsansvarig. Tomas kommer närmast från RaDirekt, en av Sveriges största inköpsorganisationer för små- till medelstora byggföretag, där han arbetat som utesäljare. Tomas har också arbetat på Bauhaus i närmare tio år i olika roller och har en yrkesteknisk bakgrund inom bygg.

Tomas Ekberg

- Det händer mycket i vår bransch just nu och Mestergruppen gör offensiva satsningar framåt. Det känns därför särskilt roligt att få välkomna Urban, Charlott och Tomas till Mestergruppen Sverige. Alla tre har gedigen bakgrund från branschen och erfarenhet från inköp vilket gör att de har mycket att bidra med på vår fortsatta resa, säger Daniel Belmonte, Inköpsdirektör Mestergruppen Sverige.