På bilden syns Karin Eriksson, vd Mestergruppen Sverige, och moderator Mats Randér under Mestergruppen Sverige AB:s årsstämma och årsmöte.

Stor framtidstro präglade Mestergruppen Sverige AB:s årsstämma

Den 9 april var det dags för representanter för de drygt 220 medlemsföretagen i Mestergruppen Sverige AB att samlas för att delta i den första ordinarie årsstämman sedan sammanslagningen mellan XL-BYGG, BOLIST och Järnia. Energi och stor framtidstro präglade stämman och årsmötet som i år ägde rum digitalt.

År 2020 var ett händelserikt år för Mestergruppen Sverige. Kedjorna XL-BYGG, BOLIST och Järnia gick samman och blev därmed Sveriges ledande byggvaruhandelskedja med drygt 220 medlemsföretag och 270 butiker runt om i landet. När representanter för medlemsföretagen samlades framför sina datorer runt om i landet för att delta i Mestergruppen Sverige AB:s digitala årsstämma och årsmöte fick de en sammanfattning av det framgångsrika året 2020 men framför allt fick medlemmarna ta del av ambitiösa framtidsplaner med fokus på fortsatt tillväxt, lönsamhet, hållbarhet, förvärv och värvningar av nya medlemmar.

- Även om årsstämman och efterföljande årsmöte gick av stapeln digitalt i år så kunde vi riktigt känna energin från våra medlemmar under mötets gång. Det finns en stor entusiasm och tilltro till vår modell, våra framtidsplaner och det starka företag vi har skapat tillsammans. År 2020 gick Mestergruppen Sverige betydligt bättre än marknaden och 2021 har börjat riktigt bra, jag är otroligt stolt över Mestergruppen och våra medlemsföretag, säger Karin Eriksson, vd Mestergruppen Sverige.

Utöver rekordstora bonusar som betalats ut till medlemmarna i början av året till följd av det framgångsrika året 2020, beslutades det på stämman om en större aktieutdelning till Mestergruppen Sverige AB:s delägare.

- Ambitionen är att föreslå aktieutdelning årligen, vi ska inte bara ha de lönsammaste medlemmarna i branschen, det ska också vara lönsamt att vara ägare i bolaget, säger Thommy Nilsson, styrelseordförande Mestergruppen Sverige.

Under stämman beslutades det också om omval av föregående års styrelse, inklusive delägarrepresentanterna från de olika kedjorna, John Davidsson, Harås Byggvaror och Lysekils Trä, Björn Peterson, XL-BYGG Norrby Trä och Olof Nyberg, XL-BYGG Hans Anders.

Mestergruppen Sverige AB är en sammanslutning av fria företagare i samverkan som innefattar kedjorna XL-BYGG, BOLIST och Järnia. Sammantaget är vi marknadsledande inom byggmaterialhandeln i Sverige med 274 butiker över hela landet. Bolaget har en total årsomsättning på 9 miljarder kronor. För mer information besök mestergruppen.se.