Metroilt stärker livskraften i Vårbygård.

Metrolit startar stambyten i Vårby Gård.

Metrolit Byggnads AB utökar sitt samarbete med Huge Bostäder AB i Huddinge kommun. Med start under senhösten 2021 ska Huge tillsammans med Metrolit rusta upp och utföra stambyten i närmare 900 lägenheter och lokaler i Vårby Gård. Projektet är indelat i sju etapper, där Metrolit startar produktion av den första i februari 2022. De återstående sex etapperna är optioner, med beräknad färdigställande av den sista under år 2027. Projektet är en utförandeentreprenad som omfattar stambyte med kvarboende, takarbeten, markarbeten mm.

”Metrolit har visat att vi på ett kostnadseffektivt och kvalitetssäkert sätt är en av de ledande aktörerna på stora ROT-projekt i Mälardalen. Att få möjligheten att få ta sig ann ett omfattande projekt som Vårby Gård där vi under flera år ska samarbeta underlättar för oss som entreprenör men ger även fördelar för hyresgäster, beställarens organisation och våra underentreprenörer. Vi på Metrolit är oerhört stolta och glada över att få fortsätta vårt samarbete med Huge Bostäder inom ROT. Metrolit har över 35 års erfarenhet av att renovera, bygga om och bygga till i Stockholmsområdet.” Johanna Barnekow, VD Metrolit

”Vi är stolta över att få vara en del av Huges vision. Vi ser fram emot ett fint samarbete framöver”. Andreas Lund, Projektchef Metrolit

Björn Kannerberg Projektledare Huge Bostäder AB:

Det känns bra att vi nu kommer igång med upprustningen i våra fastigheter i Vårby gård. Det är positivt att vi kan möta upp efterfrågan till standardhöjning i hyresgästens bostad. Hyresgästerna kommer till viss del att kunna sätta prägel på sitt eget boende via tillval som passar deras behov och önskemål” Björn Kannerberg Projektledare Huge Bostäder AB

Huge Bostäder kommer att under de kommande 10-12 åren att renovera ca 4900 lägenheter varav beståndet i Vårby är en stor del. Vi är en omtänksam samhällsbyggare som renoverar utifrån att ta ansvar för människa och miljö för att på så vis skapa livskraft i Huddinge. Vi ser fram emot ett gott samarbete med Metrolit Byggnads AB.”

Mikael Halvarsson, projektchef Huge Bostäder AB