GÖTEBORGS FÖRSTA POP-UP SHOP I MARKNADSFÖRING

Tina Engelbrektsson frågade sig varför finns vi inte där våra kunder är? Lindholmen Science Park är ett innovativt och spännande företags- och utbildningsområde. Så beslutet var enkelt att öppna en PoP-Up Shop på Lindholmsallén 34.

En Pop-Up shop är ett tillfälligt show-room eller händelse för oväntade möten. Ett nytt sätt att marknadsföra och komma i kontakt med nya målgrupper. Det kan till exempel vara när en klädbutik säljer en kollektion under en mässa eller när ett café öppnar servering i en container på Gustav Adolfs Torg.

På Lindholmsallén 34 vill fyra företag erbjuda sina kunskaper och tjänster inom marknadsföring och kommunikation i ett show-room. Under 3 veckor så kommer de närmare sina potentiella kunder.

I lokalen möter besökaren först fotograf Alen Cordic som på ett kul sätt kan visa varför företag skall anlita en professionell fotograf. ”Rätt bildkommunikation skapar synlighet och förtroende som leder till affärer”, säger Alen.

Längre in finns Fredrik Thor, PR-Offset, som under många sekler har bedrivit grafisk produktion. ”Vi är övertygade om att lokal- och klimatsmart produktion är ett oöverträffat kommunikationsverktyg människor emellan”, menar Fredrik.

All marknadsföring utgår ifrån information som leder till kommunikation och förhoppningsvis vidare till relation. Eftersom mänskligheten de senaste 10 åren producerat lika mycket information som sedan människan började gå på två ben så kan vi kallt konstatera att massmarknadsföring kommer att förändras. Vi ser redan många förändrade köpbeteende. Frågan är varför inte företagen vågar möta dem?

Vi använder nätet mer hela tiden och informationsinsamlandet är enormt. ”Den tydliga trenden på nätet är att dela med sig”, säger Malin Friis-Liby, MFL Consulting. Malin hjälper sina kunder hitta sina kunder på nätet. ”Du bör inte göra något innan du vet vem du vänder dig till och har en långsiktig plan om vart du vill nå!”, säger Malin som till vardags tar fram digitala strategier för företag.

I Pop-Up Shopen träffar besökaren även Tina Engelbrektsson, IBE, initiativ tagare till shopen. Tina arbetar med relationsstärkande och varumärkesbyggande marknadsföring.

Hur bygger du en bra och långsiktig relation till dina kunder genom att använda dig av mervärden? Den moderna definitionen av marknadsföring är att ”etablera, utveckla och förstärka långa och förtroendefulla relation med de rätta kunderna”, det jobbar jag med varje dag, säger Tina.

Intresset för Pop-Up Shopen har under de tre första dagarna varit stort. Vi har samtalat med allt ifrån bygg-bolag, it-bolag till teknik-konsulter och pappersbruk. Företagarna i shopen upplevera att detta är ett otroligt dynamiskt och spännande sätt att knyta nya kontakter.

• Företagsinformation

• digital-strategi