Chef och Mgruppen går ihop i nytt bolag – Chefakademin

Nu går mediebolaget Chef och det anrika utbildningsbolaget Mgruppen Svenska Managementgruppen samman under namnet Chefakademin. Det nystartade bolaget blir därmed en av de tyngsta aktörerna på marknaden för chefs- och ledarskapsutveckling.

“Jag är så glad över att få börja bygga det här tillsammans med alla kunniga och engagerade medarbetare som ju är Sveriges främsta experter på chefs- och ledarskapsfrågor”, säger Cissi Elwin som blir VD för det nybildade bolaget och fortsätter:

“Vår ambition är att bli det självklara valet för dig som söker chef- och ledarskapsutveckling, genom hela vårt utbud av utbildning, smarta tjänster, tidningen Chef och Chef.se, sammanfattningar av de viktigaste ledarskapsböckerna, poddar och event.”

I samband med att Cissi Elwin tillträder den nya tjänsten lämnar hon efter tio år jobbet som chefredaktör för tidningen Chef.

“Vi söker nu en riktig vass publicist med stort intresse för hela den enorma revolution som arbetslivet just nu går igenom – och förståelse för den viktiga roll cheferna har i den”, säger Cissi Elwin.

Arbetet med att utforma Chefakademins organisation, utbud och profil pågår redan. Under hösten räknar den nya ledningen med att ha det mesta på plats.

“Men klart kommer det aldrig att bli! Vi kommer att behöva utveckla nya saker hela tiden för att fullt ut kunna svara på kundernas behov”, säger Cissi Elwin.

Det nya bolaget kommer att ledas av medlemmar från både Chef och Mgruppen

Vice vd blir Calle Fleur, som haft samma tjänst på Chef.
Ekonomichef blir Marcus Henriksson, också från Chef.
Utbildningschef blir Helene Öhman, som har lett denna verksamhet hos Mgruppen.
Försäljningschef blir Eva Stein, som har haft samma tjänst på Mgruppen.
CMO/marknadschef blir Charlotte Borre Wetter, som haft samma tjänst på Chef.
Den nya Chefredaktören kommer att bli ansvarig utgivare och leda den redaktionella delen av Chefakademin.

Chefakademin blir ett av Sveriges ledande utbildnings- och utvecklingsföretag för chefer och ledare på alla nivåer. Chefakademin har i dag cirka 50 medarbetare där alla har tydliga egna ansvarsområden. Utbildningsdelen samlar kurser och utbildningar i olika längd och format: Fysiskt, digitalt och blended‚ från snabb och flexibel upskilling till längre program som Executive MBA och företagsanpassade upplägg. I den redaktionella delen ingår tidningen Chef, webb och nyhetsbrev, Chefboken och flera stora event. Chefakademin är ett dotterbolag till Ledarna Chefsservice LCS AB.

• Företagande

Mgruppen startade 1931 och är Sveriges mest erfarna utbildningspartner inom ledarskap och management. Hos oss hittar du välutvecklade chef och ledarskapsutbildningar för alla steg i din karriär och skräddarsydda lösningar för organisationens utmaningar.

Mats Wadell

Presskontakt Marknadschef 0708704317