Nyhet -

Inbjudan till pressen: Tylösandsseminariet, Sveriges största trafiksäkerhetskonferens

För tio år sedan dog nästan 600 personer i trafiken. Idag har siffran halverats och nu ska vi halvera en gång till fram till 2020. Men hur ska det gå till? Målet är att hitta ”snabbaste vägen till 2020”. Välkommen till Tylösandsseminariet på Hotel Tylösand 3-5 september!

En av de stora utmaningarna är att säkra upp cyklingen och de oskyddade trafikanterna. Vi tar reda på vad nästa smarta åtgärd är både vad gäller teknik och stadsplanering.

År 2020 ska antalet döda och skadade i trafiken vara halverat jämfört med 2010. Årets konferens fokuserar på hur vi snabbast och smartast når målet.

Tylösandsseminariet är mötesplatsen för de som arbetar med trafiksäkerhet inom forskning, företag eller i offentlig förvaltning. Alla intressanta aktörer är samlade på en och samma plats vilket gör det lätt att ordna intervjuer och research. Presskonferenser med högaktuellt innehåll anordnas under dagarna.

Årets moderator är Anna Hedenmo, programledare för Agenda och Aktuellt på SVT.

Den som har presslegitimation och ackrediterats betalar ingenting i seminarieavgift där lunch och fika ingår. I övrigt är det samma priser som för andra deltagare.

UR PROGRAMMET:
Säker cyklism och oskyddade
trafikanter
En hel förmiddag ägnas åt cyklismen som just nu ökar i samhället. Vad betyder det för framkomligheten, biltrafiken och gångtrafikanterna? Hur ska stadsplaneringen anpassas?

Sätt kvinnor i bilen och män på bussen
Män är överrepresenterade i trafikolyckor. Är det inte dags att ta konsekvenserna av snedfördelningen mellan könen? (Jessica Ahlenius, BilSweden)

Nya perspektiv på trafiksäkerhet
David Eberhard tycker att vi i Sverige har ett överdrivet behov av trygghet och kontroll av alla möjliga och omöjliga faror vilket inte är hälsosamt. Han menar att vi borde lära oss värdera och hantera rimliga faror snarare än förbjuda situationer där de kan uppstå. (David Eberhard, psykiater, författare & debattör)
Davids föreläsning följs av en debatt: "Är Nollvisionens strävan att eliminera farorna i trafiken ohälsosam?" (David Eberhard och Claes Tingvall, Trafikverket)

Alkobommar mot rattfylleri vid hamnar och färjelägen
Med hjälp av ny snabb teknik för alkoholmätning är det möjligt att kontrollera all trafik som lämnar en färja. Sommaren 2012 sätts ett försöksprojekt igång i en svensk hamn.
(Liza Jakobsson, Trafikverket)

Tylösandsseminariet arrangeras av MHF i samverkan med Bilprovningen, Bil Sweden, Folksam, Rikspolisstyrelsen, Trafikverket och STR Sveriges Trafikskolors Riksförbund.