Elisabeth är årets trafikhjälte

Årets Trafikhjälte är en person som utmärkt sig genom att ha civilkurage, bragd och handlingskraft i oväntade situationer i trafiken. Det av MHF nyinstiftade priset delas ut till Elisabeth Johansson från Rydaholm på Trafiknykterhetens Dag nu på torsdag.

I somras dog lilla Mercedes, nästan två år, efter att ha blivit påkörd av en rattfull förare i Rydaholm i Småland. Händelsen väckte stor förstämning på orten.

Elisabeth träffade för första gången Mercedes mamma samma dag det hände, gav henne en kram och sa att hon när som helst kunde ringa henne, även mitt i natten. Efter olyckan har Elisabeth funnits där för mamman i vått och torrt. Hon var med på begravningen, vid flera rättegångstillfällen och andra tillfällen som stöd.

När Elisabeth arrangerade en manifestation mot rattfylleri några dagar senare kom hela 400 personer för att hålla en tyst minut för Mercedes. Ett antal personer som själva kört bil berusade har hört av sig till Elisabeth och berättat för henne att de efter manifestationen lovat sig själva att aldrig köra påverkade igen.

– Jag blev förstummad, glad och förvånad. Jag ville göra en manifestation för att jag ville hjälpa och finnas där för familjen. Jag trodde att det skulle bli en liten samling men det blev mycket större än jag hade trott, berättar Elisabeth.

En av Sveriges största sidor på Facebook är MHF:s ”Jag vill inte förlora vänner och familj – kör inte full”. Sidans över 200 000 medlemmar har haft möjlighet att nominera kandidater till Årets Trafikhjälte 2011 och därefter rösta på den person de vill ska vinna. Elisabeth fick majoriteten av rösterna.

Mercedes mamma skriver i en kommentar till nomineringen på Facebook: ”Det du har gjort är så stort för mig som mamma till Mercedes. Genom ditt arbete är du en vinnare jämt i mitt hjärta och Mercedes ler från sitt moln. Tack Elisabeth.”

Prisutdelningen kommer att ske på Trafiknykterhetens Dag nu på torsdag kväll vid en ceremoni på Radisson Blu, Strand Hotell, Stockholm. Priset till Årets Trafikhjälte är 10 000 kr samt en hedersutmärkelse, formgiven av artisten Michaela de la Cour som också kommer att dela ut priset.

INBJUDAN TILL PRESSEN
Medlemmar av pressen är välkomna på event med prisutdelning den 29 september kl. 17-19 på Radisson Blu, Strand Hotell, Stockholm.

Förutom prisutdelning till Årets Trafikhjälte kommer Trafiknykterhetens Dag vid detta tillfälle att uppmärksammas genom vernissage för utställningen ”Guardian Angels” av David Feucht samt premiär för kortfilmen ”Inget Extra Liv”.

Mer information:

Pernilla Morrone, projektchef MHF