Unga stoppar rattfylleri i Visby

"Kamratuppfostran – mot fyllekörning” blev en succé i fjol under Peace&Lovefestivalen. 59 stycken rattfulla förhindrades från att köra på fyllan. Nu är kampanjen tillbaka, under Stockholmsveckan i Visby.
– Ni måste komma till Gotland i år, er kampanj behövs här sa Anders Särland och Anna Rönnle från polisen respektive NTF Gotland när de fick nys om kampanjen.

Vecka 29 börjar den så kallade Stockholmsveckan på Gotland. En vecka av fest, musik och massor av alkohol. Mitt i vimlet finns ”Kamratuppfostran – mot fyllekörning” som tänker se till att ingen kör full under veckan – varken bil eller båt. ”Kamratuppfostran – mot fyllekörning” vill lära ungdomar vikten av att ta hand om varandra och rädda liv genom att stoppa den kompis som är på väg att köra onykter.

– På fyllan kan man bli dum i huvudet, då har man tur om man har riktiga vänner. Vårt budskap är klart och tydligt – gör vad som helst för att se till att dina vänner inte kör på fyllan. Kom gärna förbi hos oss i Visbys hamnområde och lär dig hur, samtidigt som du får en kul upplevelse, säger kreatörerna Linda Öström, Emmelie Franzén, f.d. studenter från Forsbergsskola.

I Kamratuppfostrans tält kan du träna på att uppfostra dina kompisar genom att brottas med dem i gigantiska sumodräkter. Med promilleglasögon kan du gå en bana och försöka runda koner utan att välta dem, en påminnelse om hur lätt det är att tappa kontrollen när man är full.
– Är man rädd om sina vänner så gäller det även utanför vägarna, skrattar Emmelie.

Under hela perioden finns även MHF-Ungdom på plats i hamnområdet för att erbjuda alla unga bilförare att gratis testa sin promillehalt med kvalitetssäkrade alkoholmätare. På så sätt vill man förebygga att inga kör exempelvis till stranden i Tofta innan de är helt nyktra.

– Visby under denna vecka är en perfekt plats att möta de ungdomar, 18-25 år, som vi vill nå. Många tar båt, moppe eller bil till exempelvis stranden innan alkoholen har gått ur kroppen. Vi kommer att hålla i aktiviteter som uppmärksammar problemen kring alkohol och bilkörning men som samtidigt känns kul, säger Linda och Emmelie .

Under veckan kommer också en tävling på Kamratuppfostran – mot fyllekörnings facebooksida att äga rum. De fina priserna står Herz och Volvo tillsammans för.

”Kamratuppfostran – mot fyllekörning” från Forsbergs skola var en av två vinnare i tävlingen Communication for Life som anordnades 2009 av MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund för elever på Sveriges främsta reklam- och kommunikationsskolor. De unga kommunikatörerna tog fram kampanjer mot rattfylleri och bidragen bedömdes av en jury i åldern 18-25 år för att säkerställa att kampanjerna skulle fungera bland unga människor.

Cirka 500 bilförare kör rattfulla varje timme i Sverige och varje år mister c:a 100 personer livet. Kampanjen är unik eftersom man uppmärksammar det man konkret kan göra för att stoppa rattfylleri. Under våren har Stiftelsen Ansvar för Framtiden bidragit med 150 000 kr vilket möjliggjort satsningen under Stockholmsveckan. Kampanjen är tänkt att fortsätta i andra kanaler så som hemsida, skolkampanjer och andra events om finansiering blir möjlig.

Bakom satsningen står MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) och MHF-Ungdom i samarbete med NTF Stockholm-Gotland, Polisen på Gotland, Volvo och Hertz samt Stiftelsen Ansvar för Framtiden.

Juryns motivering för Forsbergs Skolas bidrag i tävlingen Communication for Life:
”En kampanj som väcker uppmärksamhet och tar för sig, med roliga och starka bilder som drar blickarna till sig. En kampanj och idé som inriktar sig på när besluten tas och hyllar de kompisar som ingriper och agerar. En kampanj med en humor som träffar helt rätt, kryddad med en gerilla-aktivitet som verkligen sticker ut. En kampanj som vi tror verkligen kan fungera.”

MER INFORMATION
Linda Öström, kampanjskapare och aktivitetsansvarig. Tel: 0739-22 88 61, linda@ostromfranzen.se
Emmelie Franzén, kampanjskapare och aktivitetansvarig. Tel: 0761-76 82 86 emmelie@ostromfranzen.se
Christer Folkesson, trafiksäkerhetsansvarig, MHF-Ungdom Tel: 0705-21 97 15 christer@trafiknyktert.nu