Miljövänlig restaurang har öppnat i Väduren

Restaurangen Motwalls Kök & Specerier på bottenvåningen i fastigheten Väduren invigdes i mitten av april. Det är företaget Swedevent AB som har startat den miljöprofilerade och Svanenmärkta restaurangen. Motwalls Kök & Specerier har fokus på svenska smaker och använder sig av närproducerade råvaror i säsong. För att göra restaurangen tillgänglig för alla har lokalen inga trösklar och ett av borden är höj- och sänkbart. Motwalls Kök & Specerier har plats för 120 gäster. I anslutning till restaurangen finns även en butik som säljer utvalda specerier och delikatesser.

En rad åtgärder gör att restaurangen får minsta möjliga miljöpåverkan. Allt från inredning till väggfärg är miljömärkt. Golvet är gjort av bambu, miljömärkt och tillverkat av en ISO-certifierad producent. Restaurangens samtliga toaletter och kranar är snålspolande. För att hålla en låg energiförbrukning har man LED-belysning i största möjliga mån.

-Dessutom är hela huset totalrenoverat så samtliga maskiner är extremt energieffektiva, säger Johan Turesson, en av ägarna till Motwalls Kök & Specerier.

Motwalls Kök & Specerier har också en avfallshantering som minskar avfallets volym och därmed kräver färre hämtningar och transporter. Man använder sig av en matavfallscentrifug med kvarn som driver ut cirka 70 procent av vikt och volym från avfallet. Det avfall som blir kvar går till biogasproduktion.

- Vi har varit mycket noga i vårt val av restauratör i Väduren. Vi har energieffektiviserat hela byggnaden. Därför är det viktigt att även restaurangdelen drivs i rätt miljöanda, säger Anders Nordstrand, VD, Micasa Fastigheter.