Brandskydd långt utöver lagkravet hos Micasa Fastigheter

Brandskydd långt utöver lagkravet hos Micasa Fastigheter

I många fall rustar Micasa Fastigheter mot brand långt utöver vad lagen kräver genom att ställa egna höga säkerhetskrav i fastigheterna. Heltäckande brandlarm och boendesprinklers hör till åtgärderna som ska göra bolagets fastigheter säkra.

Micasa Fastigheter har höga krav på brandsäkerheten i bolagets fastigheter. Många gånger ställs egna säkerhetskrav som går långt utöver lagbestämmelserna. Fastigheterna har heltäckande brandlarm och i de fastigheter som omvandlats till trygghetsboenden, med tillgängliga bostäder för personer över 75, finns även spisvakt och i vissa fall boendesprinklers.

– Vi ska ha heltäckande brandlarm i alla våra fastigheter oavsett vad lagen säger. Där det går ska vi ha boendesprinklers, säger Algot Vinberg, projektledare för brand och säkerhet vid Micasa Fastigheter.

Att brandlarmen är heltäckande innebär att de finns i samtliga utrymmen i fastigheterna, inklusive vind och källare. Heltäckande brandlarm är inte lagstadgat utan baserar sig på bolagets egna bestämmelser. Vid ombyggnad till trygghetsboende där fastigheterna tomställs sätts dessutom boendesprinklers in. Det är ett beslut fattat av Micasa Fastigheters styrelse som även det ligger långt utöver lagkraven.

– Om vi kan rädda ett enda liv med en sprinkler så är det värt investeringen, anser Algot Vinberg.

I Micasa Fastigheters trygghetsboenden kan personer över 75 utan omfattande vårdbehov erbjudas en trygg och tillgänglig bostad. Trygghetsbostäderna klassas som vanligt boende i Boverkets byggregler (BBR) och därför krävs här inte samma omfattande brandskydd som för vårdbostäder. Micasa Fastigheters beslut att rusta trygghetsboendena mot brand utöver lagkraven baserar sig på hänsyn till de boendes rörelseförmåga och begränsade möjlighet att snabbt ta sig ut vid brand. Hittills har tre trygghetsboenden, Fästmanssoffan, Väduren och Långbroberg, fått boendesprinklers installerade.

Det är vårdtypen som styr vilken grad av brandskydd som installeras i en fastighet. Det är fastställt i BBR och lagen om skydd för olyckor. I Micasa Fastigheters vård- och omsorgsboenden, där de flesta hyresgäster inte klarar sig själva, är sprinklersystemen heltäckande. Servicehus och sjukhem hos bolaget har brandlarm som är kopplade direkt till SOS Alarm. Likadana larm finns i varje lägenhet i trygghets- och seniorboendena.

För mer information kontakta Anders Nordstrand, VD Micasa Fastigheter, 08-508 360 10.