Första restaurangen enligt Micasas modell för måltidsmiljöer för alla, öppnar i Skärholmen

Måndag 3 mars öppnar restaurang NoHadra i Micasas fastighet Måsholmen i Skärholmen. Restaurangen är den första som designats enligt Micasa Fastigheters koncept för måltidsmiljöer och restauranger där alla människor, oavsett åldrande sinnen och eventuella funktionsnedsättningar, kan trivas och känner sig välkomna. Ett av målen i arbetet med konceptet var också krögarnas behov att kunna driva sin verksamhet lönsamt.

NoHadra är en restaurang med möjlighet till varierad möblering som kan ge avskildhet, plats för rullstolar men även större sällskap. En del av restaurangen rymmer bord som är avgränsade med hjälp av ljuddämpande draperier och växter samtidigt som det är öppet och ljust. Färgerna är lugna pasteller och ljuset icke-reflekterande. Borden och brickorna har en mjukare yta för att minska störande ljud och vara behagligare att hantera. Även porslinet är en del av konceptet. Tallrikarna har en röd bård och petkant, besticken har tjockare handtag och glasen större fot.

- Vi har skapat en restaurang som kan bli en trygg plats för våra hyresgäster samtidigt som den lockar besökare utifrån, säger Patrik Emanuelsson, VD, Micasa Fastigheter.

Projektet att ta fram ett modell för måltidsmiljöer för alla har finansierats med medel från f d Hjälpmedelsinstitutet inom ramen för regeringsuppdraget Bo bra på äldre dar.

Micasa Fastigheter i Stockholm AB, dotterbolag till Stockholms Stadshus AB, är ett fastighetsbolag som äger och förvaltar Stockholms stads omsorgsfastigheter. Micasa Fastigheter äger och förvaltar också ett antal senior-, trygghets- och studentboenden. www.micasa.se