​MicroNät bygger luftburet bredbandsnät i Timrå och Indal

​MicroNät bygger luftburet bredbandsnät i Timrå och Indal

IT-bolaget MicroNät bygger luftburet bredbandsnät i Timrå och Indal. Örnsköldsviksföretaget påbörjade en projektering i dessa områden innan sommaren och möttes av ett stort intresse som resulterade i ett snabba byggbeslut.

MicroNät har sedan 2010 byggt luftburet bredbandsnät med hastighet upp till 200 Mbit/s. Bolaget har master driftsatta från Skellefteå i norr till Hedemora i Dalarna i söder och nu kommer även Timrå och Indal få luftburet bredband med hög hastighet.

- Vi har förstått att det funnits ett intresse för våra produkter och tjänster i området, berättar Jonas Hellström vd för MicroNät. Men att intresset skulle vara så stort anade vi inte. Efter en kort tids projektering stod det klart att intresset var tillräckligt för att driftsätta en mast på Birstaberget och en mast på Strömåsberget.

Istället för att gräva ner fiberkabel i hela samhällen gräver MicroNät sin fiber till en mast. I masten monterar man sändare med vilka man skickar riktade radiosignaler ut till mottagare som man monterat på kundernas hus. På så sätt får kunderna bredband med hastighet upp till 200 Mbit/s hem till sig. Det är en trådlös anslutning som inte är känslig för väder. Då utbyggnaden sker med minimal grävning blir det både en kostnads- och tidseffektiv lösning. All bredbandsutbyggnad som MicroNät gör sker utan kommunala eller statliga bidrag. - Då vi är tidseffektiva i vårt sätt att jobba kommer det gå undan nu, vi planerar att driftsätta masterna redan i början av november och därefter kan vi påbörja installationerna hos våra kunder i Timrå och Indal, berättar Jonas Hellström.

Jonas Hellström

Presskontakt VD 0660-660102

Framtidens bredband

MicroNät erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom luftburet bredband, TV, telefoni och trådlösa nätverk.

MicroNät
Kavelvägen 6