MicroNät bygger ut luftburet bredband i Torpshammar

MicroNät bygger ut luftburet bredband i Torpshammar

Efter en lyckad projektering har Örnsköldsviksbaserade IT-bolaget MicroNät tagit beslutet att bygga ut sitt bredbandsnät och driftsätta en mast i Torpshammar.

Sedan tidigare finns det fyra driftsatta master i närområdet i Fränsta, Ljugaverk och Erikslund. Men nu är alltså byggbeslut taget för masten i Torsphammar och den beräknas komma i drift i maj.

- De här trakterna verkar vara rejält intresserade av Radio-Fiber och vi är glada att kunna erbjuda luftburet bredband till orten, berättar Jonas Hellström vd för MicroNät. Om allt går enligt planen kommer masterna driftsättas i maj, och därefter kan vi påbörja installationerna hos våra kunder.

I Västernorrlands län finns ett flertal master, bland annat i Timrå, Sundsvall, Örnsköldsvik, Sollefteå och Kramfors.

Istället för att gräva ner fiberkabel i hela samhällen gräver MicroNät sin fiber till en mast. I masten monterar man sändare med vilka man skickar riktade radiosignaler ut till mottagare som man monterat på kundernas hus. På så sätt får kunderna bredband med hastighet upp till 200 Mbit/s hem till sig. Det är en trådlös anslutning som är okänslig mot väder. Då utbyggnaden sker med minimal grävning blir det både en kostnads- och tidseffektiv lösning.

Örnsköldsviksföretaget MicroNät har sedan 2010 byggt trådlösa bredbandsnät i främst mellersta Norrland, från Skellefteå i Västerbotten till Hedemora i Dalarna. Förutom sin produkt Radio-Fiber för privatkonsumenter på landsbygden och i områden kring städerna, tillhandahåller MicroNät en teknik speciellt anpassad för företag och lägenhetshus i stadskärnor och tätorter, 6XG, som levererar hastighet upp till 1000 Mbit/s. All bredbandsutbyggnad som MicroNät gör sker utan kommunala eller statliga bidrag.

FRAMTIDENS BREDBAND

MicroNät har sedan 2010 byggt trådlösa bredbandsnät i främst mellersta Norrland, från Skellefteå i Västerbotten till Hedemora i Dalarna. Förutom sin produkt Radio-Fiber för privatkonsumenter på landsbygden och i områden kring städerna, har MicroNät även tagit fram en produkt för företag och lägenhetshus i stadskärnor och tätorter. Produkten heter 6XG och levererar hastighet upp till 1000 Mbit/s.