Illustration över det nya kontoret.

MicroNät flyttar sin verksamhet

Den luftburna Radio-Fiber leverantören MicroNät, med sina drygt 35 anställda, gör i höst en flytt mot framtiden. Efterfrågan av luftburet bredband, både i Sverige och utomlands, har ökat kraftigt de senaste åren och tillsammans med flertalet nyanställningar man gjort, behöver man nu större och mer lämpliga lokaler för verksamheten. Av den anledningen flyttar man till Själevad, Örnsköldsvik och samlar samtidigt både moderbolaget och dotterbolagen i samma lokaler.
- Det känns positivt att äntligen kunna samla hela koncernen under samma tak, vilket kommer möjliggöra bättre och snabbare produktutveckling, säger vd och ägare Jonas Hellström.

MicroNät har i dag sitt huvudkontor mitt i centrala Örnsköldsvik, medan koncernens dotterbolag har kontor på andra sidan staden. I och med flytten samlar man koncernens alla fyra bolag och kompetens på samma ställe, vilket varit en viktig faktor för att kunna utveckla tjänsterna ännu snabbare och mer kostnadseffektivt.

– Vår verksamhet blir nu ännu mer genomtänkt genom att vi får bättre ytor för kontor som möjliggör för fler anställda samt test- och produktionsytor, berättar Jonas.

De 3 500 kvm blir fördelat på kontorsytor; där försäljning, marknad, ekonomi, it och support har sin plats och ytor för test- och produktutveckling som blir anpassad för att kunna bredda produktutbudet. Inflyttning beräknas under hösten för de i dag drygt 35 medarbetarna. Inom två år hoppas man att antalet anställda ska fördubblas, något som man redan tagit höjd för i de nya lokalerna som har plats för 70.

– Vi letar alltid efter människor som kan tillföra kompetens till vårt team. Så det känns extra roligt att kunna erbjuda en toppmodern arbetsplats för både våra befintliga anställda och nya, berättar Jonas.

Utvecklingen av luftburet nät är något som även stora världsledande företag fått upp ögonen för och i dag är MicroNät med och utvecklar produkter även utomlands. I allt större utsträckning driver man internationella samarbeten för att utveckla luftburet bredband i länder som inte alls varit långt fram i utvecklingen.

–En spännande tid går oss till mötes, avslutar Jonas.

FRAMTIDENS BREDBAND

MicroNät har sedan 2010 byggt trådlösa bredbandsnät i främst mellersta Norrland, från Skellefteå i Västerbotten till Hedemora i Dalarna. Förutom sin produkt Radio-Fiber för privatkonsumenter på landsbygden och i områden kring städerna, har MicroNät även tagit fram en produkt för företag och lägenhetshus i stadskärnor och tätorter. Produkten heter 6XG och levererar hastighet upp till 1000 Mbit/s.

Jonas Hellström

Presskontakt VD 0660-660102

Framtidens bredband

MicroNät erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom luftburet bredband, TV, telefoni och trådlösa nätverk.

MicroNät

Kavelvägen 6