MicroNät ökar kapaciteten i Örnsköldsvik

MicroNät ökar kapaciteten i Örnsköldsvik

IT-bolaget MicroNät ökar sin bredbandskapacitet i Örnsköldsvik. Stor efterfrågan på snabbt bredband är anledningen bakom det nu prioriterade arbetet med att öka kapciteten i området.

Antalet kunder i Örnsköldsvik har fördubblats det senaste året. Bland annat har pandemin gjort att efterfrågan på snabbt bredband ökat den senaste tiden och tillströmningen av kunder har varit i en snabbare takt än man på förhand hade beräknat. Med anledning av detta tidigarelägger MicroNät sitt arbete med att fördubbla kapaciteten i masterna på Åsberget och Varvsberget i Örnsköldsvik. En ny mast i Varggropen är också under produktion, den kommer sända över innerstan, Domsjö och Gullänget. Nyligen driftsattes även en mast på Svedjeberget som sänder över Själevad och Svedjeholmen.

- Totalt innebär detta en kapacitetsökning med 3500 platser, berättar Jonas Hellström, vd MicroNät. Arbetet med att öka kapaciteten är redan igång och kommer pågå året ut.