MicroNät startar ett nytt projekt i Lillhärdal.

MicroNät startar ett nytt projekt i Lillhärdal.

MicroNät, som levererar Radio-Fiber ­– luftburet bredband, fortsätter att expandera och utökar sina täckningsområden. Under sommaren 2023 påbörjas arbetet med ett nytt område, Lillhärdal. Under vecka 26, besöker företaget området för att se över de boendes förutsättningar och planerar inför det fortsatta arbetet.

- Vi har sett att det finns ett behov av nya bredbandslösningar i området, berättar Jonas Hellström vd för MicroNät.

I stället för att gräva ner en fiberkabel i hela samhällen, gräver MicroNät sin fiber till en mast. I masten monterar man sändare med vilka man skickar riktade radiosignaler ut till mottagare som man monterat på kundernas hus. På så sätt får kunderna luftburet bredband med hastighet upp till 500 Mbit/s hem till sig. Då utbyggnaden sker med minimal grävning blir det både en kostnads- och tidseffektiv lösning. Installationen tar endast ett par timmar.

- I Lillhärdal har vi förhoppningar om att kunna utnyttja masten vid Härjeåsjön. Vid behov är vi beredda att bygga en egen mast så maximalt antal personer ska kunna koppla in sig på Radio-Fiber 8XG. Ligger man utanför det området, så kan man installera Radio-Fiber 10XG som inte kräver fri sikt, avslutar Jonas Hellström.

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.

FRAMTIDENS BREDBAND

MicroNät har sedan 2010 byggt trådlösa bredbandsnät i främst mellersta Norrland, från Skellefteå i Västerbotten till Hedemora i Dalarna. Förutom sin produkt Radio-Fiber för privatkonsumenter på landsbygden och i områden kring städerna, har MicroNät även tagit fram en produkt för företag och lägenhetshus i stadskärnor och tätorter. Produkten heter 6XG och levererar hastighet upp till 1000 Mbit/s.