MicronNät projekterar för luftburet bredband i Laggarberg

MicronNät projekterar för luftburet bredband i Laggarberg

Efter positiv utveckling och ett uppskattat mottagande i Timrå och Indal, projekterar nu Örnsköldsvikföretaget MicroNät för luftburet bredband Radio-Fiber i Laggarberg.

MicroNät har sedan 2010 byggt luftburet bredbandsnät med hastighet upp till 200 Mbit/s. Bolaget har master driftsatta från Skellefteå i norr till Hedemora i Dalarna i söder och sedan hösten 2020 har även Timrå och Indal fått luftburet bredband med hög hastighet. Den nya masten breddar upptagningsområdet ytterligare och kommer möjliggöra täckning i bland annat Laggarberg, Hammal och Öråker.

- Vi har fått indikationer om att det varit trögt med fiberutbyggnaden kring Laggarberg och att bredband med hög hastighet är efterlängtat, samt att ADSL kommer att släckas ned inom kort. Därför kollar vi nu av om det finns intresse för våra produkter och tjänster, säger Jonas Hellström, vd för MicroNät.

MicroNät levererar luftburet bredband som är okänslig för väder och då utbyggnaden sker med minimal grävning är det både en kostnads- och tidseffektiv lösning. Istället för att gräva ner fiberkabel i hela samhällen gräver MicroNät sin fiber till en mast. I masten monterar man sedan sändare med vilka man skickar riktade radiosignaler ut till mottagare som man monterat på kundernas hus.

- Tack vare vår effektivitet kan vi både vara snabba och hålla ett konkurrenskraftigt pris, berättar Jonas Hellström. När vi väl fått in tillräckligt många beställningar brukar det gå undan med att bygga ut vårt nät.

FRAMTIDENS BREDBAND

MicroNät har sedan 2010 byggt trådlösa bredbandsnät i främst mellersta Norrland, från Skellefteå i Västerbotten till Hedemora i Dalarna. Förutom sin produkt Radio-Fiber för privatkonsumenter på landsbygden och i områden kring städerna, har MicroNät även tagit fram en produkt för företag och lägenhetshus i stadskärnor och tätorter. Produkten heter 6XG och levererar hastighet upp till 1000 Mbit/s.