Pressmeddelande -

Micronic firar installation av det 100:e systemet och 10 års affärsverksamhet i Japan

Täby, 29 september, 2004 – Micronic Laser Systems AB (Stockholmsbörsens Attract 40: MICR), tillkännagav idag två viktiga milstolpar som firas med ett kundevenemang, Micronic Hyaku seminarium, på svenska ambassaden i Tokyo. Under detta evenemang firas både installationen av det hundrade Micronic-systemet och Micronics 10 framgångsrika år på den japanska marknaden. Installationen av det 100:e systemet, den senaste generationen av laserritare för TFT-fotomasker, sker passande nog hos en japansk kund. “Det är mycket glädjande att just det 100:e systemet installeras i Japan,” säger Sven Löfquist, VD och koncernchef för Micronic Laser Systems AB. ”Japan är vår ”hemmamarknad” där mer än hälften av våra system är installerade. Det är också med stor tillfredsställelse som vi kan blicka tillbaka på tio års framgångsrik verksamhet i Japan. Vi är mycket stolta över våra långa och nära affärsrelationer med japanska kunder och ser fram emot fortsatta intressanta år på denna marknad.” Japan fortsätter att vara den största marknaden för Micronics system, inkluderande laserritarna LRS och MP för bildskärmstillämpningar och elektronisk kapsling, Sigma och Omega för halvledartillämpningar samt mätsystemet för bildskärmsfotomasker, MMS. De japanska kunderna stod för 59 procent av Micronics försäljning 2003. Tidigare i år avslutade Micronic ett distributörsavtal och tog därmed över försäljningsansvaret i Japan. Micronics Hyaku seminarium, som är benämnt efter det japanska ordet för 100, kommer ha inslag av erkända gästföreläsare från bildskärms-och halvledarindustrin. Seminariet kommer belysa den senaste tekniska utvecklingen för Micronics laserritare inom fotomaskritning för halvledare, bildskärmar och elektronisk kapsling. Företagskontakt: Sven Löfquist President & CEO . Tel: +46 8 638 52 00 sven.lofquist@micronic.se Om Micronic Laser Systems AB Micronic Laser Systems är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronic tillverkar även mätsystem för bildskärmsfotomasker. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV-apparater och datorer samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronics huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan, USA och Taiwan. För mer information, se vår hemsida: http://www.micronic.se

• Industri, tillverkning