Micropos Medical tecknar intentionsavtal med tysk distributör

Efter ett par månaders dialog har nu Micropos Medical tecknat ett intentionsavtal med den tyske distributören Additec för distribution av Micropos RayPilot® system på den tyska marknaden. Additec är ett bolag som verkat på den tyska marknaden i 18 år med tillbehör för patientpositionering inom strålbehandling.

"Det känns bra att knyta upp fler partners på den europeiska marknaden och Additech är ett bolag som har lång erfarenhet i Tyskland med försäljning, installation samt service och support av avancerade tillbehör och utrustning för en förbättrad strålbehandling", säger Tomas Gustafsson, VD för Micropos Medical.

Avtalet mellan Micropos Medical och Additech syftar till att arbeta vidare och ta fram ett distributionsavtal för den tyska marknaden.

"Micropos passar perfekt in i vårt mål att förbättra strålbehandling genom att ta patient positionering till perfektion, detta är vår passion och allt vi arbetar med följer denna riktlinje. Micropos har ett nytt koncept som ger en ny chans för patienten. Vi är fullständigt övertygade om att detta är den rätta lösningen och vi vill göra Micropos system tillgängligt för alla tyska patienter", säger Anne Hoeksema som är en av ägarna till Additec GmbH.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99, 070-583 08 55

Om Micropos Medical AB (publ)

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed ger en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt kan vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

Om Additec GmbH:

Additec (www.additech.de) är ett välkänt företag inom strålbehandling, radiologi och nuklearmedicin i Tyskland. Sedan 18 år, förser additec sina kunder med tillbehör för patient positionering, samt installation, service och eftermarknadsservice. Bolaget arbetar i nära samarbete med universitetskliniker och sjukhus och Additec har en djup kunskap om processerna inom strålbehandling. Produktportföljen består av bordstoppar i kolfiber och Additec representerar det, inom kolfiber ledande, amerikanska företaget Q-fix. Additec tillverkar maskmaterial med exceptionella egenskaper för patienten, och andra positioneringshjälpmedel som vakuumkuddar och kundanpassade lösningar. Alla aktiviteter är inriktade på patientnytta genom precision och kvalitetskontroll.

• medicinteknik
  • micropos medical