Pressmeddelande -

Micropos tecknar distributörsavtal med Radius i Italien / Micropos signs italian distributor

Micropos Medical har tecknat distributörsavtal med Radius i Italien för RayPilot® systemet för förbättrad precision vid strålbehandling av prostatacancer.

Micropos har sedan flera år arbetat tillsammans med Radius för distribution av RayPilot® systemet för den Italienska marknaden och bolagen har nu slutit ett distributörsavtal.

- Det känns bra att vi har tecknat distributörsavtal med Radius som är ett kompetent bolag som är väl etablerade på den Italienska marknaden. Vi tror mycket på Radius och har lärt känna dem under flera år och har även deltagit tillsammans med dem på flera Italienska strålbehandlingskongresser säger Tomas Gustafsson som är VD på Micropos Medical.

Italien är en mycket intressant marknad för Micropos och för RayPilot® systemet. Det finns över 160 strålbehandlingskliniker vilket ger en teoretisk marknad på över 250 miljoner svenska kronor på systemsidan samt över 135 miljoner svenska kronor per år i förbrukningsvara inom Micropos första segment, prostatacancerpatienter.

Radius VD och ägare, Mauro Mei beskriver själv deras syn på RayPilot® systemet (se även översättning nedan):

"RADIUS’ mission is to make available to the clinical community, state-of-the-art systems and devices...." This sentence, reported on our web page, well summarizes our commitment to Radiation Therapy in the Italian market; providing state of the art solutions for patient positioning and real motion detection to the RT department is one of our most important focus. Signing an exclusive dealership agreement with Micropos Medical, represents an absolute improvement to achieve this goal. Micropos RayPilot® is a concentrate of high and sophisticated technology focused to internal organ real time tracking during Radiotherapy Treatments.

At the moment, RayPilot® is certified for prostate tracking. Almost 23.000 new cases of prostate cancers are registered every year in Italy, where the number of RT centers is beyond 160 (many of them with more than one Linac). Radius has recorded a very high interest to RayPilot® among its customers as a clear solution to inter- and intra fraction organ motion detection.

The first installation in Italy is going to be announced soon.

Nedan följer en översättning av Radius kommentar i samband med distributörsavtalet:

"Radius mission är att tillgängliggöra state-of-the-art system och produkter för kliniker och sjukhus...." Det här skriver vi på vår hemsida och detta sammanfattar väl vårt engagemang för strålbehandling på den italienska marknaden där vårt viktigaste fokus är att leverera toppmoderna lösningar för patientpositionering och verklig rörelsedetektion. Att signera ett exklusivt återförsäljaravtal med Micropos Medical, är ett stort steg framåt för att uppfylla detta mål. Micropos RayPilot® är ett koncentrat av hög och sofistikerad teknik fokuserad på att positionera inre organ i realtid under strålbehandling. I dagsläget är RayPilot godkänt för användning på prostatacancerpatienter. I Italien diagnosticeras nästan 23 000 nya fall av prostatacancer varje år och det finns mer än 160 strålbehandlingskliniker (många av dem med mer än en LINAC /strålbehandlingsutrustning). Radius har sett ett mycket stort intresse för RayPilot® bland sina kunder som en klar lösning på problemet med organrörelse både under och mellan behandlingstillfällena.

Den första installationen i Italien kommer att meddelas inom kort.

För ytterligare information om Radius S.r.l. se:

För ytterligare information kontakta:

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99

Klicka här för att läsa Pressmeddelandet som PDF

• aktietorget
  • cancer
  • medicinteknik
  • micropos medical
  • prostatacancer
  • prostate cancer
  • radiotherapy
  • raypilot
  • strålbehandling
  • tomas gustafsson
  • radius
  • distributionskontrakt
  • italien
  • mauro mei

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisions-behandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.