MTV och Nokia samarbetar kring unga och mobil underhållning

MTV Networks Nordic och Nokia Skandinavien inleder ett långsiktigt samarbete kring musiktelefoner, nedladdning av musik och yngre målgrupper. Med MTV:s långa erfarenhet av ungdomar och musik, och Nokias starka position inom mobiltelefoner ska samarbetet ge båda parter ökad insikt om ungas mobilanvändande inom områdena musik, video och mobil-TV. Mobilen har blivit ett underhållningsverktyg som används till allt från musiklyssnande till att flirta. – Mobiltelefonen blir ett allt viktigare verktyg i ungdomars liv. Inte bara som kommunikationsverktyg utan som underhållningsenhet för musik, filmer och TV, säger Tobias Mannheimer, affärsutvecklingschef MTV Networks Nordic. MTV måste erbjuda underhållning där ungdomar finns och då blir ett samarbete med Nokia som är världens ledande mobiltelefontillverkare mycket spännande. Musikmobiler som de i Nokia Nseries-familjen har gjort att musiklyssnandet i allt högre grad sker på en mobiltelefon istället för en renodlad MP3-spelare. Det är bakgrunden till Nokia N70 Black MTV Limited Edition med exklusivt MTV-innehåll som började säljas i början av maj. Med denna kan användaren via MTV:s musiknedladdningssajt, MTV Music Shop (www.mtve.com) ladda ner hela musikalbum till sin mobiltelefon. En voucher som ger tillgång till att ladda ner ett album gratis ingår också och telefonen är fulladdad med innehåll från MTV – videoklipp från de populäraste programmen och skärmsläckare bland annat. – MTV är den bästa skandinaviska samarbetspartnern när det gäller kunskap om ungdomar och musik. Nokia levererade drygt 80 miljoner musikspelare under förra året vilket gör oss till världens största leverantör. Tillsammans med MTV kan vi bättre kartlägga behov och utveckla ännu mer användbara produkter, säger Sigurd Leth, affärsområdeschef Nokia Multimedia. För ytterligare information vänligen kontakta: Sigurd Leth, Affärsområdeschef, Nokia Multimedia Norden Telefon: +46 8 41 00 84 87, Mobil: +46 709 93 84 87, E-post: sigurd.leth@nokia.com Tobias Mannheimer, Affärsutvecklingschef, MTV Networks Nordic Telefon: +46 8 506 780 00, Mobil: +46 703 15 15 91, E-post: mannheimer.tobias@mtvne.com Peter von Satzger, Informationschef, MTV Nordic Region Telefon: +46 8 506 780 00, Mobil: +46 705 12 23 34, E-post: vonsatzger.peter@mtvne.com Anna Svensson, Informationschef, Nokia Skandinavien Telefon: +46 8 410 085 05, Mobil +46 709 93 85 05, E-post: anna.svensson@nokia.com Om MTV MTV - Music Television, världens största nätverk av tv-kanaler, är sedan starten 1981 en 24 timmars underhållningskanal för unga människor. MTV Networks Europe sänder idag elva versioner av kanalen och delar sinsemellan material, idéer och program. MTV når idag 6,8 miljoner hushåll i Norden och finns som separata kanaler i Sverige, Norge, Danmark, Finland. I Norden distribueras sex underhållningskanaler: VH1, VH1 Classic, MTV, MTV2, MTV Hits, MTV Base och barn tv-kanalen Nickelodeon. Läs gärna mer om vad de olika kanalerna har att erbjuda på www.mtve.com MTV:s nedladdningssajt MTV Musicshop hittar du på www.mtve.com/musicshop Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation och driver tillväxten inom den mobila marknaden i stort. Nokia hjälper människor att kommunicera med varandra och få tillgång till den information de behöver genom användarvänliga och innovativa produkter som mobiltelefoner, terminaler och lösningar för bildkommunikation, spel, media, företagslösningar. Nokia erbjuder utrustning, lösningar och tjänster för mobiloperatörer samt andra affärsverksamheter. www.nokia.com

• Massmedia

Rebecka Bjelfvenstam Keeling

Presskontakt Communications Manager Productivity, Education, CSR, Startups, Cloud Presstjänst: 08-410 455 56

Johanna Snickars

Presskontakt Communications Lead Presstjänst: 08-410 455 56