Pressmeddelande -

Nokia E50 för de mobila företagsanvändarna, den minsta av Nokia Eseries telefonerna

Lätthanterlig enhet med säker röstkommunikation och många e-post-möjligheter Espoo, Finland – Nokia presenterade idag Nokia E50 som är det senaste tillskottet i Nokias familj för företagsenheter, Nokia Eseries. De utmärkta röst-, e-post- och datamöjligheterna i Nokia E50 innebär att företag på ett kostnadseffektivt sätt kan utöka mobiliteten hos fler personer i sin organisation och ge dem tillgång till företagstelefoni och affärsapplikationer, när som helst och var som helst. Nokia E50 är också enkel för IT-avdelningen att administrera tack vare Intellisync Device Management-lösningen. Med sin smala, smärta och klassiska Nokia-design, är Nokia E50 utformad för människor som använder telefonen i såväl arbetet som på fritiden. Telefonen har förinstallerade företagsapplikationer, exceptionell röst- och samtalsfunktionalitet och går att koppla till två olika telefonnummer. Utanför arbetet kan MP3-spelaren och, för den som önskar, kameran på 1.3 megapixlar, paketerad i ett diskret metallskal komma väl till pass. Nokia E50 är baserad på S60 3rd edition-plattformen och har Symbian OS vilket borgar för utökade säkerhetsfunktioner och enhetskontroll. Nokia E50 stödjer vanligt förekommande mobila e-post-lösningar som Nokias Intellisync Wireless Email, BlackBerry Connect, Visto Mobile, Altexia, och Mail for Exchange. Nokia E50 är den tunnaste fyrbandstelefonen i Nokia Eseries (EGSM 850/900/1800/1900), stödjer GSM-nätverk över hela världen och erbjuder klar och tydlig samtalskvalitet och flera samtalsmöjligheter. Med upp till sex timmars taltid har Nokia E50 enastående batterikapacitet i förhållande till sin storlek. “Nokia står fast beslutade att hjälpa företag upptäcka mobilitetens fulla potential utifrån medarbetarnas många olika behov, säger Heidi Lax, affärsområdeschef Nokia Enterprise Solutions, Nokia Skandinavien. ”Vårt företagserbjudande med lättanvända enheter, lösningar och tjänster bemöter hela spektrat av mobilitetskrav, och hjälper företag att göra medarbetarna mobila och administrationen effektiv”, fortsätter hon. Öka de anställdas produktivitet och minska kostnaderna Oavsett om du befinner dig på vägen eller på kontoret fungerar Nokia E50 precis som en traditionell kontorstelefon. Business voice-lösningen underlättar integreringen mot företagets existerande infrastruktur (PBX). Till exempel tillåter Mobile Least Cost Routing företag att göra besparingar på internationella samtal genom att mobila samtal kopplas genom företagets PBX. Därigenom försvinner kostnadsbarriärerna för företagets mobilitet. De företag som använder Avaya Communication Manager kan redan idag ansluta Nokia E50 direkt till företagets telefoninätverk genom att använda Avaya one-X Mobile Edition-klienten, som ligger förinstallerad på telefonen. Avaya gör Nokia E50 till en traditionell kontorstelefon med funktioner som kortnummer, vidarebefordring av samtal, voice mail och att ringa anknytning. Med telefonen kommer en CD som innehåller bruksanvisning för Avaya one-X Mobile Edition liksom installationsprogram. Nokia E50 levereras med en rad förinstallerade företagsapplikationer som ökar de anställdas produktivitet. Nokia Team Suite, en del av Nokia Office Tools gör det enkelt att göra konferenssamtal och initiera säkra push-to-talk-sessioner, med projektmedlemmar över högtalartelefon exempelvis. Nokia E50 erbjuder även en sökfunktion som ger snabbt svar om kritiska data som kontakter, e-post och meddelanden. Viktiga bilagor som kommit med e-post som dokument, presentationer och kalkylblad kan snabbt och enkelt kommas åt med hjälp av Quickoffice viewer. Lättadministrerad och säker företagsmobilitet Intellisync Device Management från Nokia gör det möjligt för företag att fjärrstyra administrationen av enheten utan att installation av ytterligare programvara behövs. Detta gäller för de enheter som har stöd för OMA DM, vilket Nokia Eseries har. Ett användarvänligt web-gränssnitt gör att IT-avdelningen kan fjärradministrera OMA DM-enheter genom en server som är lokaliserad antingen hos det egna företaget eller hos operatörern. För en komplett lista över Nokia E50:s egenskaper och tekniska specifikationer, vänligen besök www.nokia.com/business. För ytterligare information om enheten och lösningarnas tillgänglighet och pris, vänligen kontakta din lokala Nokia-representant och lokala nätverksoperatör. För bilder på Nokia E50, vänligen besök www.nokia.com/press. Videomaterial i form av en B-roll om Nokia Eseries finns att tillgå på www.nokia.com/press/broadcastroom Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation och driver tillväxten inom den mobila marknaden i stort. Nokia hjälper människor att kommunicera med varandra och få tillgång till den information de behöver genom användarvänliga och innovativa produkter som mobiltelefoner, terminaler och lösningar för bildkommunikation, spel, media, företagslösningar. Nokia erbjuder utrustning, lösningar och tjänster för mobiloperatörer samt andra affärsverksamheter. www.nokia.com För ytterligare information, vänligen kontakta: Heidi Lax Affärsområdeschef Nokia Enterprise Solutions, Nokia Skandinavien Telefon: +358718022404 Mobil: +358504876853 E-post: heidi.lax@nokia.com Anna Svensson Informationschef, Nokia Skandinavien Telefon: +46 8 410 085 05 Mobil: +46 709 93 85 05 E-post: anna.svensson@nokia.com

Rebecka Bjelfvenstam Keeling

Presskontakt Communications Manager Productivity, Education, CSR, Startups, Cloud Presstjänst: 08-410 455 56

Johanna Snickars

Presskontakt Communications Lead Presstjänst: 08-410 455 56