Möte med Fryshuset – Barn till ensamma mammor

Fatima Åsard är verksamhetschef för Barn till ensamma mammor som vi varit sponsorer för sedan vi startade företaget. Sedan 2007 har vi donerat två leveranser till ensamstående mammor som lever i ekonomisk utsatthet, dvs deras medlemmar, varje gång vi får hundra nya kunder. Det är ett sätt att dela med oss av vår framgång. Dessutom donerar våra kunder regelbundet matkassar till dessa behövande familjer när de glömt avboka sin matkasse i tid och inte kan ta emot kassen.

20 januari träffade vi Fatima och Jenny Danielsson som också jobbar med detta. Idag diskuterade vi andra former av samarbete. Det kan t ex bli fråga om att vi ställer upp och föreläser för deras medlemmar om hur man handlar smart för en billig penning, hur man planerar en billig och näringsrik veckomeny och hur man tillagar olika sorters grönsaker. Gurka och isbergssallad, det vi svenskar köper mest av, ger dåligt med näring för pengarna. Här kan vi bidra genom att visa på alternativen.

Fatima har gjort ett fantastiskt jobb som har byggt upp den här verksamheten som tillhandahåller hjälp i olika former för ekonomiskt utsatta kvinnor med barn. Det handlar om att erbjuda gratis aktiviteter för barnen i samband med lov, att erbjuda professionell rådgivning från jurister, psykologer och ekonomer och att nätverka på det sociala planet och ge barnen en chans att lämna sin egen förort för att ta några exempel. Idag satt jag med en klump i halsen när Fatima och Jenny berättade om sin verksamhet. Det finns fattiga även i Sverige.

Läs mer om organisationen Barn till ensamma mammor.

Lämna dina kommentar på detta här:

Följ Kicki på Twitter: www.twitter.com/middagsfrid

Möt oss på FAcebook: www.facebook.com/Middagsfrid

Mer info: www.middagsfrid.se

• kristina theander
  • barn till ensamma mammor
  • fryshuset
  • csr