Emelie in action.

Mästar-Emelie i Enduro tog inga breaks 2020

Racerapport från Emelie:
Ännu ett år har passerat med mycket hojkörning och en annorlunda säsong för mig.

Ni som följt mig i flera år vet att jag brukar hitta på lite roliga saker med träffar och en avslutningsmiddag i slutet av varje år. Pga. rådande omständigheter har jag inte haft någon årlig träff. Jag hoppas att allt kommer åter till en mer normal vardag och att vi kan ses under 2021.

Säsongen började inte riktigt som planerat. Då första EM:et som skulle gå i Italien blev inställt. Efter det så fortsatte bara tävlingar att ställas in eller skjutas upp. Trots detta höll jag mig positiv och jag fortsatte att träna hårt och lyckades hålla fokus uppe. Något jag vet att många av mina konkurrenter inte klarade av. Jag hade extremt kul på hojen och även de pass jag gjorde utan hoj. Detta ledde till att när det väl var dags för SM starten i Skövde 24–25 juli gjorde jag karriärens bästa resultat i SM sammanhang. Jag slutade som trea dag ett. Dag två blev inte riktigt lika lyckad och jag sluta på en femteplats. Jag hade dag ett gjort en extrem urladdning så när jag summerar den helgen kan jag inte vara annat än nöjd. Mitt mål om att vara uppe och fightas om pallplatser blev verklighet. Efter första SM:et i Skövde väntade ett lite längre uppehåll till nästa deltävling.

Efter uppehållet blev det lite mer intensivt mellan deltävlingarna och första anhalt var Vetlanda. Där var det endagars tävling som stod på schemat och jag kan inte säga annat än att det gick fortsatt bra för mig. Även denna tävling slutade jag på en tredjeplats och fick där med gå upp på pallen igen.

Efter Vetlanda kom Norrahammar och där var det tvådagarstävling som gällde. Två tuffa dagar med blandat underlag och svåra prov. Där slutade jag fyra båda dagarna vilket jag var lite missnöjd med när helgen var slut. Men det fick mig bara att bli ännu mer beslutsam och vilja ännu mer då jag vet att jag kan.

Sista deltävlingen kördes i Töreboda och där var det en tävlingsdag vi körde. Jag visste att jag skulle sluta som total fyra om inte Martina som låg trea framför mig bröt denna dag. Så jag fick ställa in mitt mål på att bara fokusera på att genomföra en bra tävling och avsluta denna SM säsong så bra jag bara kunde. Körningen gick bra och jag hade ett bra flyt hela dagen. Tyvärr räckte det inte till en pallplats vilket jag inte riktigt vad nöjd med. Totalt i SM sluta jag på en fjärdeplats. Vilket är min bästa position hittills i SM.

De flesta som kör Enduro och Motocross vet vad GGN är. Gotland Grand National. I normala fall brukar denna tävling vara en folkfest och årets höjdpunkt. För mig brukar denna tävling vara lite ångestladdad, förberedelserna är många då underlaget är annorlunda. Men inför denna tävling gick jag in med ett helt annat fokus än vad jag gjort tidigare år. Jag gick in för att ha kul och bara fortsätta njuta av att köra hoj som jag gjort hela året. Med en sämre startposition (tredje startled jmf med första startled för övriga som var med i topp 5 diskussionerna) än mina största konkurrenter visste jag att jag skulle behöva kämpa hårt för att ta mig upp på pallen. Jag fick jaga hela tävlingen och lyckades tillslut ta mig upp på en fjärdeplats när målflaggan hängdes fram.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med denna säsong. Trotts alla omständigheter har jag lyckats ta ett stort kliv i min karriär och i mina mål som Enduroförare. Min tanke med denna säsong var även att tävla både EM, VM och att få ta på mig en Landslagströja och representera Sverige i ett lag-VM. Tyvärr ställdes dessa tävlingar in. Detta leder bara till att jag siktar på dessa saker under 2021 istället, och hoppas på att hela världen snart kan gå tillbaka till det vanliga igen.

Jag är lyckligt lottade med att jag kunnat fortsätta utöva min sport och att ni som mina sponsorer och partners kunnat stödja mig under detta konstiga och annorlunda år. Med detta sagt vill jag tacka er extremt mycket för år 2020. Trotts rådande omständigheter har jag haft ett väldigt bra år och det hoppas jag även ni har haft. Nu siktar jag mot ett 2021 och att fortsättas utvecklas och ta pallplatser.

Under vardagar träffar ni mig på Stampens Cykel i Alingsås. Välkomna in om ni har vägarna förbi.

Tack för 2020!

Emelie Borg Nilsson