Puraglobes team med Porsche racecar.

Porsche Nurburgring 24h - hur bra blir en olja egentligen?

Porsche Nurburgring - hur bra blir en olja egentligen?
Midlands spilloljepartner Puraglobe kör återvunnen olja som racingprodukt i Porsche, Nurburgring 24-timmars igen. Resultat? Motoroljan fungerade perfekt vid 2016 års jungfrutest. Nu kommer kvittot för andra året i följd, att tekniknivån för formulering av motorolja baserad på återvunnen spillolja är på plats. Bonus: CO2-besparing på minst 30%.
Nytt för i år är återvunnen basolja även för DCT-oljan i växellådan.

Vännerna på Midland gratulerar vår partner Puraglobe till branschbrytande initiativ inom teknisk utveckling, klimatengagemang och fantastiska produktresultat! Kolla video på bifogad direktlänk från Nurburgring!

P.S. Alla spilloljor hos Midlandauktoriserade verkstäder i Sverige öronmärks för transport till Tysklands återvinningsraffinaderier. Där re-genereras de till nya basoljor istället för att användas som energiråvara i cementindustrin, alltså förbränning. Återvinning är bättre för miljön med livscykeltänkande och rejält mindre CO2-utsläpp. Även om Midland i dagsläget inte använder de återvunna basoljorna i nyproduktion så har vi säkerställt att de används på ett bra sätt - bland annat inom fordonsindustrin som hydrauloljor samt som råvara till plast, asfalt och så vidare. Teknik- och kvalitetsnivån för återraffinerad olja lyfts kraftigt när Puraglobe startar upp produktionen av basoljegrupp III+, juni 2017. Nya tekniknivån möjliggör formulering av motoroljor för moderna person- och lastbilar.