Välkommen till Midnattsloppets publik- och löparfest på Stortorget nu på lördag

Detta händer på årets publik- och löparfest nu på lördag

För sjätte gången är det dags för Midnattsloppet i Malmö. Som publik och löpare kan du njuta av festen, hettan och sambatakterna. Över femtusen löpare som ringlar sig fram från Stortorget iklädda vinröda tröjor är en mäktig syn. Vissa vill springa snabbt, medan andra nöjer sig med att ta sig i mål. Det som förenar är glädjen att springa tillsammans med en entusiastisk publik som lyfter löparna.

Här några highlights:

Klockan 19:30: Runners Corner öppnar inne på Stortorget dit alla är välkomna. Musik, intervjuer, sambauppvisning från scenen samt prisutdelning för vinnarna i Maskeradtävlingen.

Klockan 20.45-21.00: Stortorget gungar i sambatakt till Estilo Faxia och Kuru Mapu. Här är det färggranna plymer och högklackat som gäller. Paraden startar vid Stortorget och trummar vidare upp mot Gustav.

Klockan 21.20: De snabba löparna i Midnattsloppet skjuts iväg. Var med när löparna svär löpareden i dom följande startgrupperna. Det är en härlig upplevelse.

Klockan 21.20-23.30:Vid Triangeltåguppfarten dansar Hep Town Swing, Under kvällen bjuds även publik med i dansen. Så vill du svårt att stå still när du ska heja är detta rätt ställa att gå till.

Framför Malmö Opera finns Malmö64 kören och sjunger finstämt.

Innan upploppet står Optimistorkestern som i kväll får bra hjälp av en högst aktiv orkester – Bleckhornen som ser till att ge löparna energi hela vägen in till Stortorget. Belckhornen finns i korningen Skomakargatan/Baltzargatan.

Missa inte heller:

Stadsbiblioteket Kung Oscars väg: Här blir det ljusshow i Adidas regi.

Målet Stortorget: Bästa stämningen när glada löpare springer i mål i en strid ström. Räkna med att vinnaren spränger målsnöret någon gång mellan 21.48 – 21.50. Vinnartiden brukar ligga på runt 30 minuter. Festen pågår till efter midnatt då de sista löparna lyfts fram av publiken och en entusiastisk speaker. Här är alla hjältar.

Kungsparken och Pildamsparken: I parkerna lyser marschaller upp löpvägen

Vem tar kudden först? Och är det samma person som tar kudden hela vägen över mållinjen? På Södergatan står Clarion Collection Hotel Temperance med Kuddracet och den som tar kudden över mållinjen vinner en övernattning.

Utmed banan finns flera DJ som spelar musik och peppar först ut är DJ Herman.

Förutom detta så finns det ytterligare pepp för löparna längs banan.

Några exempel: Stadium Energy Zone, SEAT peppar med spansk musik, adidas peppar med musik och ljus, Kex-choklad gör high five, Clarions Kuddrace.