Aktiviter runt Midnattsloppsbanan och besök GIH/KI på Runners Corner.

Detta händer på årets publik- och löparfest nu på lördag

För trettioåttonde gången är det dags för Midnattsloppet. Som publik och löpare kan du njuta av festen, hettan och sambatakterna.

Trettiotusen löpare som ringlar sig fram på Söder iklädda vinröda tröjor är en mäktig syn. Vissa vill springa snabbt, medan andra nöjer sig med att ta sig i mål. Det som förenar är glädjen att springa tillsammans med en entusiastisk publik som lyfter löparna.

Här några highlights:

Klockan 18.40-19.45 Glada och Lilla Midnattsloppet med barn och ungdomar som springer i mål på Hornsgatan.

Klockan 20.45-21.00: Söder gungar i sambatakt till Samba de Souza. Här är det färggranna plymer och högklackat som gäller. Paraden startar vid Zinkensdamm och trummar vidare upp mot Ringvägen.

Klockan 21.20: De snabba löparna i Midnattsloppet skjuts iväg. Därefter sker en start var femte minut med upp till 1800 löpare i varje startgrupp. Var med när löparna svär löpareden till tonerna av "Just i dag är jag stark". Det är en härlig upplevelse.

Klockan 21.20-23.30: Gillar du saxofon ska du hänga i hörnet av Östgötagatan - Ringvägen. Anders Gidlund bjuder på saxofonspel tillsammans med sin DJ. Så räkna med bästa draget.På Barnängsbryggan möter du Bros Irish som spelar medryckande irländskmusik framförande i sina hemmasydda kiltar. Passa på att köpa en öl och häng hos Kajsas på kajen en stund.

Missa inte heller:

Sofia Kyrka: Här blir det ljusshow i Adidas regi utanför Kajsas uteservering i Vitabergsparken. Backen upp till Sofia kyrka kantas av trehundra marschaller, som lyser upp i sommarnatten. Vid kyrkan kan du njuta av skönsång från Änglakören.

Mosebacke: Härligt häng på Mosebacke där Promenadorkestern underhåller med Dixielandmusik. Här får både löpare och publik en boost som sitter i länge.

Maria Torget: Med 400 meter kvar till mål så svänger deltagarna in på Hornsgatan och möts av sambatoner från Samba St:olof. Vid Mariatorget kör Thomas Gylling och Eric Malm sin Tropicopop med västindiska toner, som får folk att dansa på gatan. Här blir det garanterat drag och mycket folk.

Målet Hornsgatan 55: Bästa stämningen när glada löpare springer i mål i en strid ström. Räkna med att vinnaren spränger målsnöret någon gång mellan 21.48 – 21.50. Vinnartiden brukar ligga på runt 30 minuter. Festen pågår till efter midnatt då de sista löparna lyfts fram av publiken och en entusiastisk speaker. Här är alla hjältar.

Till Midnattsloppets aktivitetskarta

Förutom detta så finns det ytterligare pepp för löparna längs banan.

Några exempel: Arento visar vägen, Tågpepp från mtr express, Stadium Energy Zone, SEAT peppar med musik, adidas peppar med musik och ljus, Kex-choklad high five, Sverige Taxi lyser upp gatan, Handelsbanken peppar med musik, Falcon bjuder på alkoholfri öl efter loppet

GIH och KI på Midnattsloppet

Inspirera familjen, kompisen eller kollegorna!

Hur gör man för att få fler att röra på sig? Kom, gör tester och hör hur några av Sveriges främsta studenter från GIH och Karolinska Institutet tillsammans med Midnattsloppet arbetar för ett friskare liv. Från 16.30, på Runners Corner/Zinkendamms IP, nu på lördag ebjuder GIH och KI tester till löpare och publik.

Exempel på tester som finns på plats är: (KI) Benstyrketest, Blodtrycksmätning, Balanstest, Greppstyrketest, (GIH) Konditionstest, Steptest, Hopptest. Givetvis kommer studenterna även ge träningsråd.

• midnattsloppet stockholm

Det som gör Midnattsloppet så unikt är den sena starttiden, kringarrangemangen och framförallt stämningen och atmosfären. Varje år återkommer ca 50 000 deltagare och en fantastisk publik som bidrar till folkfesten. Midnattsloppet arrangeras i Stockholm,Göteborg, Malmö och Helsingfors där varje stad bjuder på sin egen upplevelse. Du kan välja mellan 5 eller 10 kilometer löparglädje som gör Midnattsloppet till både årets längsta och kortaste festival.