Midnattsloppen skapar en insamlingskampanj för Sverige för UNHCR:s arbete för människor på flykt.

Som grundplåt lägger vi den prissumma om ca 100 000 kr vi lagt som prispengar i de fyra Midnattsloppen och delar därför inte ut några prispengar i år. Det finns ingen ambition från Midnattsloppet att det ska sparas några pengar utan det är helt enkelt en omfördelning där vi tror att vår insats kan göra mer nytta. Genom insatsen i potten startar vi kampanjen Midnattsloppet för människor på flykt för Sverige för UNHCR där vi uppmanar deltagare att anta utmaningen och springa för en bättre värld genom att skapa en egen kampanj inom projektet.

Midnattsloppet är inget utpräglat elitlopp, snarare tvärtom, även om det varit kul när vi varit uttagningslopp till någon finnkamp tidigare. Det är självklart en merit för den individ som placerar sig i topp i något av nordens större lopp som vi är men vi ser inget mervärde för Midnattsloppen att fortsätta dela ut prispengar säger Göran Qvarfordt, VD för Midnattsloppet Nordic AB.

2015 genomförde Midnattsloppet Nordic AB tillsammans med lokala arrangörer av Midnattsloppen ett insamlingslopp som vi kallade ”Alla för alla”. Projektet samlade in 500 000 kr som gick direkt till Sverige för UNHCR.

Att Midnattsloppet väljer att skänka prispengarna till Sverige för UNHCR är väldigt roligt och ett viktigt initiativ för att stödja människor på flykt. Midnattsloppet engagerar många och vi hoppas att arrangörens initiativ också inspirerar andra som deltar att starta egna insamlingar i samband med loppet, säger Katinka Lindholm, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

På Sverige för UNHCR:s webbsida kan man läsa mer om hur man startar en egen insamling min.sverigeforunhcr.se/projects/midnattsloppet

Göran Qvarfordt, Midnattsloppet 073-358 31 11 goran@midnattsloppet.com

Midnattsloppet Nordic AB arrangerar i samarbete med lokala idrottsföreningar det 10 km långa motionsloppet "Midnattsloppet" på den nordiska marknaden. 2017 arrangeras Midnattslopp i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingfors. Totalt deltar ca 65 000 personer i arrangemangen.