Midnattsloppet kranmärks i Stockholm

- Kranvattnet i Stockholm är gott, friskt och av hög kvalitet. Genom att använda vårt lokalproducerade kranvatten undviker vi onödiga transporter till Stockholm samt är med och bidrar till att minska kostnaden för vatten under evenemanget, säger avdelningschef, Johanna Ansker, Stockholm Vatten och Avfall.

Midnattsloppet i Stockholm sponsras i år bland annat av Stockholm Vatten och Avfall, men samarbetet innebär även att den kommunala verksamheten tillhandahåller 40 000 flaskor fyllda med kranvatten som delas ut till löparna under loppet. Yngre löpare kommer att tilldelas sportflaskor som de själva fyller på vid uppsatta kranar, vid Lilla Midnattsloppet och MiniMil.

- Vi är mycket nöjda att få samarbeta med Stockholm Vatten och Avfall och säkerställa behovet av vatten till alla deltagare. Att få använda lokalt producerat vatten uppskattar vi mycket. Med den kvalité vattnet i våra kranar håller finns det ingen anledning att använda något annat säger Göran Qvarfordt, VD Midnattsloppet Nordic AB

Midnattsloppet är ett uppskattat och återkommande evenemang bland både löpare och stadens invånare, som i år genomförs för 37 gången. Kranmärkningen är ett sätt att utveckla evenemanget och att även ta ett utökat miljöansvar.

Kranmärkning är en hållbarhetsmärkning genom vilken Midnattsloppets som arrangör tar ställning för en bättre miljö, samt är även ett sätt att inspirera andra att välja kranvatten. Det är 300 gånger bättre för miljön att välja kranvatten jämfört med vatten som säljs på flaska.

För mer information kontakta: Alexandra Fleetwood, pressansvarig Stockholm Vatten och Avfall, + 46 73 914 20 05, alexandra.fleetwood@svoa.se

Göran Qvarfordt/VD Midnattsloppet Nordic AB + 46 73 358 3111goran@midnattsloppet.com

www.kranmarkt.se

Midnattsloppet Nordic AB arrangerar i samarbete med lokala idrottsföreningar det 10 km långa motionsloppet "Midnattsloppet" på den nordiska marknaden. 2018 arrangeras Midnattslopp i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingfors. Totalt deltar ca 65 000 personer i arrangemangen.