Från vänster i bild: Mats Karlsson ABTK, Magnus Jensen Midroc,  Jonas Bergmark Midroc, Erik Widing MIdroc, Mattias Glad ABTK, Jahn Olovsson Midroc, Mikael Jansson ABTK, Peter Sjödin ABTK , Anna Lennström ABTK (fotograf Patrik Persson)
Från vänster i bild: Mats Karlsson ABTK, Magnus Jensen Midroc, Jonas Bergmark Midroc, Erik Widing MIdroc, Mattias Glad ABTK, Jahn Olovsson Midroc, Mikael Jansson ABTK, Peter Sjödin ABTK , Anna Lennström ABTK (fotograf Patrik Persson)

Midroc Automation expanderar genom förvärv av teknikföretaget AB Tändkulan

Midroc Automation förvärvar teknikföretaget AB Tändkulan, en av Sveriges främsta leverantörer inom området data och processautomation. Bolaget grundades 1992 och levererar kundanpassade lösningar bestående av hårdvara, mjukvara och kundanpassad utbildning

AB Tändkulan är beläget i Borlänge och har i dagsläget 27 medarbetare. AB Tändkulan erbjuder allt från timbaserade tjänster till helhetsåtaganden och kunderna finns över hela landet och i branscher som energi & miljö, vatten & avlopp, vattenkraft, el-produktion & distribution, järn & stål, papper, gruvindustri, livsmedel och träindustri.

”Förvärvet av AB Tändkulan gör att vi ytterligare stärker vår tekniska kompetens och tillsammans kommer vi kunna ta större affärer inom energisektorn samt även inom stål och papper då Tändkulan har gedigna relationer med kunder, leverantörer och andra samarbetspartners” säger Jonas Bergmark, VD på Midroc Automation. "Vidare kan man konstatera att vi och med detta förvärv, tillsammans med förvärvet av IT Automation, är lika starka på ABBs platformar som vi är på Siemens och vi tar därför ett stort kliv på vägen till att bli en av Europas ledande systemintegratörer”.

Mats Karlsson, AB Tändkulan ser fram emot att bli en del av Midrocs organisation.
"Genom sammangåendet med Midroc Automation får vi en möjlighet att ta oss an ännu större och mer spännande projekt. AB Tändkulans branschkunnande och höga tekniska kompetens i kombination med Midrocs storlek och projektförmåga gör att vi nu kan ta nästa steg i utvecklingen av vår verksamhet. Det kommer att gynna både våra kunder och anställda".

Jonas Bergmark avslutar;
”AB Tändkulan och Midroc Automation har många gemensamma nämnare i form av projektkultur och medarbetare som värdesätter en hög nivå av eget ansvar och som har förmågan att jobba med utmanande projekt och intelligenta lösningar på komplexa kundutmaningar. Vi ser fram emot vår gemensamma resa framåt.”

För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Bergmark, VD, Midroc Automation AB

Mats Karlsson, AB Tändkulan
Tel: +46 (0)70-511 70 77

Midroc Europe utvecklar morgondagens samhälle och industri. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi hållbara lösningar för de branscher vi är verksamma i. Vi utgår från Sverige och är verksamma internationellt. Under 2020 omsatte vi cirka 7,5 miljarder kronor och sysselsatte 4400 medarbetare.

Presskontakt Presskontakt Midroc Properties Kommunikation 010-470 78 07

Midroc Europe är en svensk koncern med verksamhet i branscherna fastighet, bygg, industri och miljö. Här jobbar 4400 samhälls- och industriutvecklare och omsättningen under 2020 var 7,5 miljarder kronor. Som Midroc har vi i över 25 år, tillsammans med kunder och partners utvecklat hållbara lösningar för de branscher vi är verksamma i. I januari 2022 byter vi namn till Granitor. Varumärkesbytet är en del av en förnyad överenskommelse mellan Midroc Europes två ägarfamiljer om fortsatt samarbete som sträcker sig över generationsgränserna framåt.