Midroc deltar i vindkraftsutbyggnad

Midroc Engineering har fått ett nytt elprojekteringsuppdrag i samband med en ny vindkraftspark i södra Lappland.

Nordisk Vindkraft AB, som exploaterar vindkraftparker i Sverige, har anlitat Midroc Engineering i sitt nya projekt som omfattar en vindkraftpark med 22 aggregat motsvarande effekt av 55 MW.

Nordisk Vindkraft är ett helägt dotterbolag till RES Ltd, Renewable Energy Systems Limited, som bygger anläggningar för elproduktion med vindkraft, biomassa, solenergi eller jordvärme över hela världen. RES Ltd-gruppen har installerat närmare 3000 MW vindkraft och äger och driver vindkraftanläggningar med en installerad effekt på cirka 650 MW.

För Midroc Engineering innebär uppdraget allt från upprättande av kontrakt-specifikationer, upphandling, projektledning till färdig anläggning.

– Det är oerhört intressant och roligt att få möjlighet att bidra med vår kompetens i den här typen av projekt. Tack vare vår kompetens och vårt förtroende på energimarknaden är vi i vindkraftbranschen och har därmed utökat vårt kundsegment med ytterligare en stor energiaktör, säger Stefan Kronman, VD Midroc Engineering.

Magnus Rosén, Enhetschef Elkraft och Automation, Midroc Engineering, tel: 010-470 71 57

Midroc Engineering är ett väletablerat konsultföretag inom industri, energi, verksamhetsutveckling, bygg, och
infrastruktur. Bolaget har ca 100 anställda med kontor i Stockholm, Södertälje, Göteborg, Lysekil och Malmö.
Midroc Engineering ingår i Midroc Europe som erbjuder tjänster inom entreprenad, konsultverksamhet och fastighetsutveckling. Gruppen omsätter ca 4.0 miljarder kronor och har cirka 2700 anställda.

www.midroc.se

Midroc Europe utvecklar morgondagens samhälle och industri. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi hållbara lösningar för de branscher vi är verksamma i. Vi utgår från Sverige och är verksamma internationellt. Under 2020 omsatte vi cirka 7,5 miljarder kronor och sysselsatte 4400 medarbetare.

Presskontakt Presskontakt Midroc Properties 010-470 78 07

Midroc Europe utvecklar morgondagens samhälle och industri. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi hållbara lösningar för de branscher vi är verksamma i. Vi utgår från Sverige och är verksamma internationellt. Under 2020 omsatte vi cirka 7,5 miljarder kronor och sysselsatte drygt 4400 medarbetare.