Nya filmstaden i Uppsala

Pressmeddelande -

Uppsala Akademiförvaltning har valt Midroc som partner för projektledning när nya Filmstaden byggs i Uppsala.

Uppsala Akademiförvaltning bygger helt nya lokaler åt Filmstaden i Uppsala. Midroc leder projektet vilket är en totalentreprenad i samverkan. Byggföretaget Arcona har valts ut som entreprenör för byggnationen som startar i juni 2021 och beräknas pågå fram till februari 2024.

I centrala Uppsala, på Dragarbrunnsgatan, ska Midroc tillsammans med Uppsala Akademiförvaltning och Arcona bygga upp helt nya lokaler för Filmstaden. Biografen kommer bestå av 13 salonger och byggs i tre våningsplan. Utöver den helt nya byggnaden som ska uppföras ingår även iordningsställande av restauranger och verksamhetslokaler samt att det underliggande garaget renoveras.

-Midroc är en ny samarbetspartner för oss och efter den genomförda första fasen i projektet känns det nu tryggt att med Midrocs engagemang och kunnande tillsammans gå vidare in en för oss betydande investering som kommer stärka Uppsalas attraktivitet, säger Torbjörn Axelsson, fastighetschef på Uppsala Akademiförvaltning.

-Vi är oerhört stolta att Uppsala Akademiförvaltning har valt oss som partner. Projektet ligger helt i linje med hur vi vill arbeta i samverkan. Den nya Filmstaden kommer bli en naturlig mötesplats och bidra till att hela Uppsala city blir mer levande och attraktivt, säger Idris Akman, enhetschef på Midroc.

För mer information, kontakta gärna:

Idris Akman, Enhetschef Projektledning Bygg, Midroc Project Management,idris.akman@midroc.se, Telefon +46 73 063 44 68

Regioner

Midroc Europe utvecklar morgondagens samhälle och industri. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi hållbara lösningar för de branscher vi är verksamma i. Vi utgår från Sverige och är verksamma internationellt. Under 2020 omsatte vi cirka 7,5 miljarder kronor och sysselsatte 4400 medarbetare.

Presskontakt Presskontakt Midroc Properties Kommunikation 010-470 78 07

Midroc Europe är en svensk koncern med verksamhet i branscherna fastighet, bygg, industri och miljö. Här jobbar 4400 samhälls- och industriutvecklare och omsättningen under 2020 var 7,5 miljarder kronor. Som Midroc har vi i över 25 år, tillsammans med kunder och partners utvecklat hållbara lösningar för de branscher vi är verksamma i. I januari 2022 byter vi namn till Granitor. Varumärkesbytet är en del av en förnyad överenskommelse mellan Midroc Europes två ägarfamiljer om fortsatt samarbete som sträcker sig över generationsgränserna framåt.