Bli snabbare frisk från höstens förkylningar!

Bli snabbare frisk från höstens förkylningar!

När hösten smyger sig på kommer förkylningarna som ett brev på posten. Halsen svider, näsan rinner och du hostar och nyser. Nu finns ett enkelt sätt att snabbare bli av med alla de irriterande symtomen. Kaloba är världens mest studerade förkylningsläkemedel med ursprung i växtriket och säljs i över 40 olika länder. Effekten har gjort det till ett av Europas mest sålda läkemedel mot förkylning. En fördel i vår stressiga vardag med arbete och skola är att behandling med Kaloba bidrar till att du snabbare kommer på benen och känner dig frisk igen.

Historien om Kaloba sträcker sig långt tillbaka i tiden. År 1897 åkte engelsmannen Charles Stevens till Sydafrika för att försöka bota sin tuberkulos. Av en medicinman fick han en dekokt från en lokal medicinalväxt som han skulle dricka två gånger per dag. Dekokten kallades umckaloabo, vilket betyder ”tung hosta”, och var gjord på rötterna från mörk vildpelargon (Pelargonium sidoides). Växten hade varit ett traditionellt botemedel mot luftvägsinfektioner och hosta i hundratals år hos lokalbefolkningen i Sydafrika. Året därpå återvände Stevens frisk hem och introducerade sitt hemliga medel mot tuberkulos under namnet ”Stevens Consumtion Cure”. Kunskapen om mörk pelargon hade nått Europa.

När läkemedelsindustrin fick fram nya läkemedel mot tuberkulos ersatte de växtdekokter av pelargon. Det skulle sedan dröja till början av 1950-talet innan läkemedel med mörk pelargon mot förkylning för första gången lanserades i Tyskland. Sedan 1990-talet genomförs kontinuerligt medicinska studier som gång på gång bekräftar att Kaloba är väl tolererat och säkert att använda vid förkylning.

Den kliniska forskningen visar att mörk pelargon snabbt förbättrar symtomen vid förkylning, såsom hosta, halsont och snuva genom att stärka det egna försvaret mot förkylningsvirus. Kaloba finns som tabletter och droppar Eftersom barn drabbas oftare av förkylning är det en stor fördel att man kan ge Kaloba från 6 års ålder. Vem vill inte hjälpa både sig själv och sina nära till ett snabbare tillfrisknande.

Kaloba finns att köpa på apotek, i hälsofackhandel och i livsmedelsbutiker.

Midsona Sverige marknadsför väldokumenterade produkter inom områdena kost och hälsa, naturläkemedel, förkylning och hygien för svenska apotek, för dagligvaruhandeln och för hälsofackhandeln.