Jämn uppgörelse om Sveriges grönaste varumärke 2022

Jämn uppgörelse om Sveriges grönaste varumärke 2022

Ekologiska matvarumärket Kung Markatta fick 2021 ta emot utmärkelsen Sveriges grönaste varumärke, när konsumenterna fick välja. I hård konkurrens korades i år Arla till Sveriges grönaste varumärke inom matproducenter, men Kung Markatta kan stolt glädjas åt en pallplats i sin branschkategori även år 2022!

Kung Markatta fick i år glädjas åt en bronsplats i utmärkelsen Sveriges grönaste varumärke inom kategorin ”Matproducerande bolag”. Efter en jämn uppgörelse fick Arla ställa sig högst på prispallen, tätt följt av Oatly.

- Vi glädjer oss åt att vi är många i branschen som får ett så fint betyg och att vi gemensamt tar stora steg framåt mot en mer hållbar livsmedelskonsumtion – det gör oss alla till vinnare, säger Anna Lindholm, varumärkesansvarig på Kung Markatta

Sett över alla branscher hamnar Kung Markatta på 8:e plats av de 148 st företag som har rankats av konsumenterna. En fantastisk placering i gott sällskap av bland annat Tesla - som fick första platsen - SJ, Coop och Ica som alla driver hållbarhet högt upp på sina agendor.

Konsumenterna uppger att det är svårt att göra hållbara val, desto svårare inom vissa branscher. Begränsad kunskap och pris uppges vara två nyckelfrågor när det gäller att göra mer hållbara val.

- Som matproducenter har vi ett viktigt ansvar att använda relevanta märkningar som underlättar för konsumenten och fortsätta vårt innovationsarbete för att utöka sortimentet i butik och göra det lätt att göra hållbara val. Vårt fokus 2022 är att öka kunskapen om vad som är skillnaden mellan ekologiska och icke-ekologiska produkter, säger Anna Lindholm, varumärkesansvarig på Kung Markatta.

Utmärkelsen Sveriges grönaste varumärke delas ut årligen sedan 2008 av strategikonsultbolaget Differ. Svenska konsumenters bedömningar ligger bakom utmärkelsen och totalt har 148 varumärken rankats i årets undersökning.