Så skyddar du dig mot zikavirus under resan

Så skyddar du dig mot zikavirus under resan

Planerar du en resa till Syd- eller Mellanamerika eller kanske en kryssning i Karibien? Glöm då inte att packa ner MyggA i bagaget som skydd mot zikavirus m fl smittämnen som sprids av myggor.

Zikaviruset sprider sig just nu snabbt. Ett stort utbrott pågår i Syd- och Centralamerika och sjukdomsfall har också rapporterats i Karibien, Polynesien och på Kap Verde-öarna utanför Afrika. WHO har nyligen klassat zika som ett globalt hot p g a av starka misstankar att viruset kan ge flera allvarliga sjukdomar. Framför allt har zikavirus satts i samband med mikrocefali hos nyfödda, en missbildning av hjärnan som ger onormalt små huvuden och utvecklingsstörning.

Zikaviruset sprids av myggor av släktet Aedes. Dessa myggor trivs i närheten av människor och bebyggelse och är aktiva hela dagen men framför allt gryning och skymning.

Något vaccin mot zikaviruset finns ännu inte. Det enda sättet att minska risken att bli smittad är därför att undvika att bli myggbiten.

MyggA skyddar effektivt mot myggbett på resan. Eftersom Aedes myggorna är dagaktiva krävs skydd hela dygnet. Kombinera med att så långt det är möjligt bära heltäckande kläder (långa byxor och långärmad tröja/skjorta) och sov under myggnät eller i luftkonditionerade rum. Är du gravid är det extra viktigt att skydda dig mot att bli biten – rådgör gärna med din vårdcentral eller barnmorska innan resan.

MyggA finns i tre varianter; som roll-on, stick eller spray – alla lika effektiva.